فاطمه کروجی، ۱۴۰۳
پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی دارای اختلال یادگیری بر اساس اعتماد به نفس، سخت کوشی و خودکنترلی آنها
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس اعتماد به نفس ، سخت کوشی و خودکنترلی
دانش آموزان پایه اول دارا ی اختالل یادگیر ی می باشد . این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های بنیادی
است و از نظر روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی می باشد . جامعه ی آماری این تحقیق شامل تمامی
دانشآموزان پایه اول ابتدایی دارای اختالل یادگیری شهرستان گلبهار بوده است که تعداد کل آنها 40 نفر
می باشند . روش نمونه گیری به صورت تمام شماری بود و با توجه به تعداد اندک افراد جامعه ی آماری تمامی
آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اعتماد به نفس سرمد و
همکاران)1390(، سخت کوشی بارتون)1992(، خود کنترلی تانجی)2004( و عملکرد تحصیلی فام و
تیلور)1991( بود. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگ ی پی رسون و تحلیل رگرس یون
چندگانه تجزی ه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادکه بین اعتماد به نفس، سخت کوشی و خودکنترلی با عملکرد
تحصیلی دانش آموزان پایه اول دارا ی اختالل یادگیر ی رابطه مثبت معنادار وجود دارد ) 0.05>p). همچنین،
نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس اعتماد به نفس، سخت کوشی و خودکنترلی
دانش آموزان به صورت مثبت معنادار پیش بین ی می شود. با توجه به یافته ها به نظر می رسد که اعتماد به
نفس، سخت کوشی و خودکنترلی می توانند بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارا ی اختالل یادگیر ی
تأثیرگذار باشند .
کلیدواژهها:
واژه های کلیدی: اعتماد به نفس، سخت کوشی، خودکنترلی، عملکرد تحص یلی دانش آموزان
Thesis:
Predicting the academic performance of first grade students with learning disabilities based on their self-confidence, hard work and self-control
The purpose of this research is to predict academic performance based on self-confidence, hard
work and self-control of first grade students with learning disabilities. This research is of the
fundamental research type in terms of its purpose, and in terms of the study method, it is
descriptive of the correlation type. The statistical population of this research included all first
grade students with learning disabilities in Golbahar city, their total number is 40. The sampling
method was available and due to the small number of people in the statistical community, all of
them were selected as samples. The research tools included Sarmad et al.'s self-confidence
questionnaire (2013), Barton's hard work (1992), Tanji's self-control (2004), and Pham and
Taylor's (1991) academic performance. The obtained data were analyzed using Pearson's
correlation coefficient and multiple regression analysis. The results showed that there is a
significant positive relationship between self-confidence, hard work and self-control with the
academic performance of first grade students with learning disabilities (p<0.05). Also, the results
showed that students' academic performance is positively predicted based on self-confidence,
hard work and self-control. According to the findings, it seems that self-confidence, hard work
and self-control can affect the academic performance of students with learning disabilities.
Keywords:
Key words: self-confidence, hard work, self-control, academic performance of students