دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مجید افراز، ۱۴۰۳

عنوان تحقیق به فارسی: بررسی تاثیر بهداشت روانی و روش های کنترل استرس مدیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بجنورد

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بهداشت روانی و روش های کنترل استرس مدیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بجنورد در سال تحصیلی 1403-1402 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و اجرا توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر به منظور انجام مطالعات میدانی شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بجنورد به تعداد 875 نفر و 296 نفر از مدیران این مقطع بودند. در تحقیق حاضر حجم نمونه براساس جدول مورگان برای تعداد کل دانش آموزان(875نفر) تعداد 267 نفر محاسبه شد و 98 نفر از مدیران این مقطع که انتخاب نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه برگرفته بهداشت روانی امیدیان و علوی لنگرودی در سال (1397) ، کنترل استرس راپی و همکاران (1996) و پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده شد پایایی پرسشنامه مذکور به روش آلفای کرونباخ برای کل سوالات 89/0 بدست آمد و روایی محتوای پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت. داده های به دست آمده با روش های آمار توصیفی ( میانگین، درصد و شکل) از طریق نرم افزار SPSS نسخه 23 و آمار استنباطی (روش معادلات ساختاری) به کمک نرم افزار PLS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بهداشت روانی و روش های کنترل استرس مدیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بجنورد تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه: بهداشت روانی ، روش های کنترل استرس مدیران ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

Thesis:

Investigating the impact of mental health and stress control methods of administrators on the academic progress of first secondary students in Bojnord city

This research was conducted with the aim of investigating the effect of mental health and stress control methods of managers on the academic progress of first secondary students in Bojnord city. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and correlation type. The statistical population of the present research for conducting field studies included all the students of the first secondary level of Bojnord city, numbering 875 people and 296 people of the principals of this level. In this research, the sample size was calculated based on Morgan's table for the total number of students (875 students) and 98 of the principals of this school were selected by cluster sampling method to collect information from the Omidian mental health questionnaire and Alavi Langroudi in 2017, Rapi et al.'s stress control (1996) and the standard questionnaire of students' academic progress were used. The reliability of the mentioned questionnaire was obtained by Cronbach's alpha method for all questions and the content validity of the questionnaire was also approved by the supervisor. took The obtained data were analyzed by descriptive statistics methods (mean, percentage and figure) through SPSS software version 22 and inferential statistics (structural equation method) with the help of PLS software version 3. The results showed that the mental health and stress control methods of managers have a significant effect on the academic progress of the first secondary school students in Bojnord city

Keywords: Keywords: mental health, stress control methods of managers, academic progress of students