دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

طیبه شهابی کاسب، ۱۴۰۱

واکاوی تجارب روانی – اجتماعی دانش آموزان از آموزش غیر حضوری درس تربیت بدنی در همه گیری کووید ۱۹- مطالعه پدیدار شناسی

در پی شیوع کرونا، نظام تعلیم و تربیت کشور نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تحولات اساسی در الگوهای آموزشی حاصل شده است که از یک سو اختلالاتی را در تعلیم و تربیت ایجاد کرده است و از سوی دیگر، یکی از نوید دهنده ترین و رو به رشدترین دستاوردهای پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات یعنی آموزش مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب روانی – اجتماعی دانش آموزان از آموزش غیر حضوری درس تربیت بدنی در همه گیری کووید 19 می باشد. به لحاظ روش شناسی، پژوهش حاضر در دامنه مطالعات کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناسی قرار می گیرد. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان متوسطه دوم (دختر) منطقه توحید شهر در شهرستان سبزوار تشکیل می دهند. داده گیری تا زمان اشباع ادامه یافت و در مجموع از 30 دانش آموز مصاحبه انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل کیفی از روش هفت مرحله ای کُلایزی استفاده شد. بر اساس تحلیل یافته های پژوهش تسهیل یادگیری مهارت های حرکتی، آشنایی با مفاهیم و کاربردهای فضای مجازی، کاهش استرس ناشی از کرونا، عدم ترس از ارزیابی منفی، پایندی و تعهد به ورزش و ترویج و اشاعه مفاهیم سلامت و بهداشت از مضامین اصلی تجربیات مثبت و عدم لذت، نشاط و انگیزه، عدم نظارت موثر معلم بر فرآیند یادگیری، کاهش روابط اجتماعی، محدودیت در انجام فعالیت های ورزشی شخصی و مورد علاقه، عدم تحرک و فعالیت با شدت های مختلف و مشکلات روان شناختی از جمله مضامین اصلی تجربیات منفی دانش آموزان از درس تربیت بدنی در دوران کرونا محسوب می شود. آگاهی و درک متقابل از تجارب روانی دانش آموزان در دوران قرنطینه خانگی می تواند زمینه ساز تصمیم گیری های لازم در دوران کرونایی و پساکرونا توسط مدیران و مسئولین نظام آموزشی کشور باشد.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: واکاوی، تجارب روانی – اجتماعی، آموزش غیر حضوری، تربیت بدنی، کووید 19

Thesis:

Analyzing the psychological-social experiences of students from non-attendance physical education lessons during the covid-۱۹ pandemic - a phenomenological study

Following the spread of Corona, the education system of the country has also been affected and fundamental changes have been achieved in the educational patterns, which on the one hand has created disturbances in education and on the other hand, it is one of the most promising and The most growing achievements of the advancement of information and communication technology, i.e. virtual education, have been more and more noticed. The aim of the current research is to analyze the psycho-social experiences of students from non-attendance physical education lessons during the Covid-19 pandemic. In terms of methodology, the current research is in the scope of qualitative studies of the phenomenological type. The current research population consists of secondary school students (girls) of Tawheed Shahr district in Sabzevar city. Data collection continued until saturation and a total of 30 students were interviewed. To analyze the qualitative data, the seven-step Colisei method was used. Based on the analysis of the findings of the research, facilitating the learning of movement skills, familiarity with the concepts and applications of virtual space, reducing stress caused by Corona, not being afraid of negative evaluation, commitment and commitment to sports and promoting and spreading the concepts of health and hygiene are the main themes of positive experiences. and lack of enjoyment, vitality and motivation, lack of effective supervision of the teacher on the learning process, reduction of social relations, limitations in doing personal and favorite sports activities, lack of movement and activity with different intensities and psychological problems, among the main themes of negative knowledge experiences Students are considered to be a physical education course in the era of Corona. Awareness and mutual understanding of the psychological experiences of students during home quarantine can be the basis for necessary decisions in the corona and post-corona period by the managers and officials of the country's education system.

Keywords: Key words: Examination, school, psycho-social, non-attendance education, physical education, Covid-1