دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: عیسی زرقی، ۱۳۹۸

بررسی اختیارات نمایندگی تجاری و آثار آن در حقوق موضوعه ایران

قانون تجارت ایران هیچگونه تعریفی از نمایندگی ارائه نداده است؛ در عین حال قانونگذار بدون آنکه متعرض مفهوم نمایندگی تجاری شود، مواد 1تا 5قانون تجارت را به قائم مقام تجاری و سایر نمایندگان تجاری اختصاص داده است. نمایندگی تجاری عمدتاً به اعتبار وابستگی نماینده به آمر به دو قسم نمایندگی مستقل و غیر مستقل تقسیم می شود. هر یک از دو نوع نمایندگی مذکور (نمایندگی مستقل و نمایندگی غیرمستقل) از اختیارات مختلفی برخوردار است. برخی از اختیارات مزبور (وجود شخص آمر و وجود شخص نماینده و از سوی دیگر، موضوع نمایندگی تجاری) در هر دو دسته نمایندگی مشترک می‌باشد. تنها استثنائات اختیارات هیأت مدیره مواردی است که لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت در صلاحیت مجامع عمومی اعلام کرده است. در مقام انجام موضوع قرارداد نمایندگی تجاری، نماینده باید موضوع نمایندگی را در حدود اختیارات اعطا شده از جانب اصیل انجام دهد و تکالیف را رعایت نماید از جمله: امانت دار و فرمانبردار اصیل باشد و در راستای ایفاء وظایف نمایندگی با صداقت و وفاداری رفتار کند. در مقابل، اصیل نیز باید زمینه و فرصت انجام موضوع نمایندگی را برای نماینده فراهم کند، وی ملزم به پرداخت اجرت نماینده و عندالاقتضا خسارات و هزینه وی می‌باشد. نهایت اینکه، نمایندگی عقد جایز است بنابراین اصیل و نماینده تجاری می‌تواند عقد را فسخ (عزل و استعفا) نمایند. مضافاً، انجام موضوع نمایندگی و تحقق حوادثی غیر ارادی منجر به انحلال نمایندگی تجاری می‌شود: فوت، جنون، سفه و نیز از بین رفتن موضوع نمایندگی و ورشکستگی از این دسته می‌باشند. اما انحلال نمایندگی به معنای مرگ حقوقی این نهاد نیست و حتی پس از خاتمه نمایندگی طرفین نمایندگی حقوق و تکالیفی نسبت به هم دارا می‌باشند.

کلیدواژه‌ها: اختیارات، نمایندگی تجاری، حقوق موضوعه ایران، قانون تجارت، ورشکستگی.

M.A. Thesis:

Investigating the Possibilities of Commercial Representation and its Impact on Iran's Legal Rights

Iran's trade law does not provide any definition of representation; at the same time, the legislator, without prejudice to the concept of commercial agency, assigns Articles 1 to 5 to the vice president and other business representatives. Commercial agency is mainly divided into two types of independent and non-independent agency, depending on the agent's dependency on the agent. Each of these two types of agencies (independent and non-independent) has different powers. Some of these powers (the presence of an agent and the presence of a representative and, on the other, the subject of commercial representation) are common in both categories. The only exceptions to the Board's authority are those that the bill has amended as part of the business law to the general public. As the subject matter of a commercial agency contract, the agent must carry out the agency subject to the authority granted to him by the principal and respect the duties, including: being a trustworthy and genuine obedient person and acting in the integrity of his agency duties. On the other hand, the nobleman must also provide the agent with the opportunity to carry out the matter of the agent, who is required to pay the agent's remuneration and costs and expenses. Ultimately, the dealership is permissible so the principal and the dealer can terminate the contract (dismissal and resignation). In addition, dealing with the issue of representation and the occurrence of involuntary accidents leads to the dissolution of commercial agency: death, madness, misery, as well as the disappearance of agency and bankruptcy. But the dissolution of the agency does not mean the legal death of the institution, and even after the termination of the term, the parties have equal rights and obligations. K

Keywords: Authorities, Commercial Agencies, Iranian Property Rights, Business Law, Bankruptcy