دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فیروز خسروجردی، ۱۳۹۷

مقایسه مهارتهای ذهنی والیبالیستهای آموزشگاههای سبزوار،براساس سطح مهارت وادراک ازموفقیت.

کسب موفقیت و پیروزی در اکثر رشته های ورزشیاز جمله والیبال به عوامل چندی از قبیل آمادگی جسمانی، تکنیک، تاکتیک وآمادگی ذهنی وابسته است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای ذهنی (پایه، روان-تنی و شناختی) والیبالیست های مبتدی و ماهر (از نظر مربیان) و والیبالیست های موفق و کمتر موفق (از نظر ورزشکاران) و نیز بررسی ارتباط بین مهارتهای ذهنی پایه، روان-تنی و شناختی با ادراک از موفقیت والیبالیست های آموزشگاه های سبزوار بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی مقایسه ای و نیز همبستگی بود که در آن مهارت‌های ذهنی ورزشکاران بر اساس سطح مهارت و ادارک آن‌ها از موفقیت مورد مقایسه قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه پسران والیبالیست آموزشگاه های شهرستان سبزوار با دامنه سنی12-18سال بود که نمونه آماری شامل 100 نفر از این دانش آموزان داوطلب بود. پرسشنامه‌های مهارت‌هاى ذهنی اوتاوا 3 و ادارک از موفقیت رابرتز و ترشر (1998) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و برای بخش استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS، در سطح p?0.05استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مهارت های ذهنی پایه، روان تنی و شناختی والیبالیست های مبتدی و ماهر، موفق و کمتر موفق تفاوت معنی دار آماری به نفع والیبالیست های ماهر و موفق وجود دارد. همچنین بین مهارتهای ذهنی پایه و شناختی والیبالیست ها با ادراک از موفقیت آنان ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0p?). اما بین مهارتهای روان تنی با ادراک از موفقیت والیبالیست های آموزشگاه‌های سبزوار ارتباط معنی دار وجود ندارد (05/0p?). یافته های حاکی از برتری معنی دار مهارت های ذهنی پایه، روان تنی و شناختی والیبالیست های ماهر و موفق نسبت به والیبالیست های مبتدی و کمتر موفق بود. همچنین با توجه به ارتباط معنی دار بین مهارتهای ذهنی با ادراک از موفقیت ورزشکاران، می توان این برتری را یکی از عوامل اصلی عملکرد بهینه والیبالیست های ماهر و موفق نسبت به والیبالیست های مبتدی و کمترموفق دانست. بر این اساس به مربیان پیشنهاد می شود با شناسایی مهارتهای ذهنی دخیل در عملکرد بهینه والیبالیست های ماهر و موفق به طراحی تمرینات ذهنی برای افراد مبتدی و کمتر موفق بپردازند.

کلیدواژه‌ها: مهارت های ذهنی پایه، روان تنی، شناختی، ادراک از موفقیت

M.A. Thesis:

comparing the mental skills of volleyball players in sabzevar schools based on the skill level and perception of success.

Gaining success and success in most sports, including volleyball, depends on a number of factors such as physical fitness, technique, tactics, and mental fitness. The purpose of this study was to compare the mental skills (basic, psychological and cognitive) of beginner and skilled volleyball players (in terms of coaches) and successful and less successful volleyball players (in terms of athletes), and also the relationship between basic mental skills, psychosocial And cognition with the perception of the success of volleyball players in Sabzevar schools. The method of this study was descriptive and of causal comparison and correlation in which mental skills of athletes based on their skill level and their perceptions of success were compared. The statistical population consisted of all volleyball boys of Sabzevar schools with a range of age from 12 to 18 years old. A sample of 100 students was volunteers. The Ottawa 3 Skills Skills Questionnaire and the Perception of Roberts & Thrasher (1998) success stories were used in this research. To analyze the data in the descriptive section, the mean and standard deviation were used and for the inferential part, multivariate analysis of variance and Pearson correlation coefficient were used with SPSS software at the level of p?0.05. The results of the study showed that there is a significant statistical difference between the skilled and successful volleyball players between basic, psychological and cognitive skills of beginner and skilled, successful and less successful volleyball players. There is also a significant relationship between the basic and cognitive skills of volleyball players with their perception of their success (p?0.05). But there is no significant relationship between psychosocial skills and perception of the success of volleyball players in Sabzevar schools (p?0.05). Findings indicated a significant superiority of the basic, psychoanalytic and cognitive skills of skilled and successful volleyball players towards beginner and less successful volleyball players. Considering the significant relationship between mental skills and perceived success of athletes, this superiority can be considered as one of the main factors in the efficient performance of skilled and successful volleyball players in relation to beginner and less successful volleyball players. Accordingly, it is suggested to educators to identify mental skills involved in the optimal performance of skilled volleyball players and succeed in designing mental exercises for beginners and less successful

Keywords: Basic mental skills, psychological, cognitive, perception of success