دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

رساله‌ی دکتری: اسماعیل رضوانی نیا، ۱۳۹۷

نقد و تحلیل درون مایه و ساختار حکایت های تمثیلی ( نمایشی ) در ادب فارسی در قرن ۶ و ۷ بر پایه ی کلیله و دمنه ، سمک عیار ، چهار مقاله ، مرزبان نامه و گلستان سعدی

داستانها و قصه‌های بلند عامیانه روایت اجتماعی هر جامعه است که مردمان اعصار مختلف را با شیوه‌ی تفکر و اندیشه، داستان نویسی و داستانگویی و آمال و آرزوهای مردمان آشنا می‌کند. در قرن بیستم بررسی ساختارگرایی بسیار مورد توجه قرار گرفت که در تلاش برای کشف الگو و نظامی از روابط و پیوندها امکان ارزیابی مفاهیم را ممکن ساخت؛ بنابراین ساختارگرایی با حرکت از زبان به ادبیات و تحلیل ژرف ساخت آثار ادبی الگوهای مناسبی برای بازخوانی و نقد فراهم می آورد. برمون، گریماس، تودورف از جمله کسانی بودند که به ساختار و روایات درون متنی بیش از پیش توجه نشان می دادند، در حقیقت آنها ادامه دهنده‌ی راه پراپ با نگرش بر کوچکترین واحد روایی بودند. تمثیلات و کنایه‌ها به دلیل پیوند محکمی که با جامعه و واقعیت دارد به عنوان جزء مهمی از ادبیات به حساب می‌آید و پیشینه‌ای به قدمت زندگی بشری دارد. یافته‌های این رساله به بازخوانی تمثیلات برگزیده پنج اثر سترگ قرون 6 و 7 هجری قمری یعنی کلیله و دمنه، چهار مقاله، سمک عیار، مرزباننامه و گلستان استوار است. درونمایه اثر هم بر هم معنایی تمثیلات و نقد و تحلیل ساختار تمثیلات که در درون بافت حکایت قرار دارد مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. این کار براساس نظریه های برمون، گریماس، تودورف محقق می‌شود. این آثار مشحون از تمثیلاتی است که با گذشت قرنها هنوز در زبان کوچه و بازار کاربرد دارد. بدین منظور تعداد ده تمثیل از کلیله و دمنه، چهار تمثیل از چهار مقاله، هشت تمثیل از سمک عیار، ده تمثیل از مرزبان‌نامه و ده تمثیل از گلستان به جهت اهمیت و تازگی مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه‌ها: تمثیل، تحلیل ساختار، نقد، قرون 6 و 7 هجری قمری، حکایت

Ph.D. Dissertation:

Review and analysis of themes and allegorical narrative structure (display) in Persian literature in the ۶th and ۷th century based on the Panchatantra٫ Samak-blown٫ four papers٫ border guards and a Sa'di's Golestan

Stories and folk tales are the social narrative of every society which acquaint the people of different ages with the way of thinking, thinking, fiction, stories and aspiration of people. In the twentieth century, structuralism was very much considered trying to explore the pattern and the system that relationships and links make it possible to evaluate concepts. So, structuralism provides suitable patterns for readout and critique by moving from language to literature and deep analysis of literary works. Bremond, Greimas and Todorof were among those people who more interested in the structure and narratives inside the text. In fact, they were going through Prop with the attitude to the smallest unit of narrative. Because of allegories and ironies have a tight bond with society and reality, they are considered as an important part of the literature which dating back the history of human life. Findings of this thesis are based on readout selected allegories of five great works of the 6th and 7th centuries AH i.e. Kelileh and Demneh, Chahar Maghaleh, Samak Ayar, Marzbannameh and Golestan. The theme of work is studied and analyzed due to that semantics of the analogies and analyze the structure of the analogy placed on inside the texture of the anecdote. This is be accomplished by Bremond's, Greimas's and Todorof's theories. These works include allegories which over the centuries, still used in street talk. For this purpose, ten allegories of Golestan are analyzed due to importance an novelty.

Keywords: Allegory, Structural analysis, Critique, The 6th and 7th centuries AH, Anecdote