دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

منا مقدم، ۱۴۰۲

تاثیر تعامل استاد- دانشجو بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تعامل استاد-دانشجو بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر نتیجه اجرا، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر هدف پژوهش، پژوهشی توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال تحصیلی 1403-1402(به تعداد 809) تشکیل می دادند. با بهره گیری از جدول مورگان تعداد نمونه 265 نفر تعیین شد. نمونه گیری در این پژوهش به روش طبقه ای نسبی(براساس دوره تحصیلی) انجام گرفت. برای گردآوری داده ها نیز از مقیاس درگیری تحصیلی وانگلورسایچون و همکاران(2014)، مقیاس تعامل استاد-دانشجو لوپز و همکاران(2016) و مقیاس عملکرد تحصیلی لیو و همکاران(2020)، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از مدلسازی ساختاری با بهره گیری از نرم افزار pls استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که تعامل استاد-دانشجو بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت معناداری دارد. تعامل استاد-دانشجو بر درگیری تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت معناداری دارد. و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت معناداری دارد. افزون بر این، نقش میانجی درگیری تحصیلی در تأثیر تعامل استاد-دانشجو بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأیید شد.

کلیدواژه‌ها: واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی، تعامل استاد-دانشجو، عملکرد تحصیلی.

Thesis:

The effect of teacher-student interaction on academic performance with the mediation of academic engagement of educational science students of Sabzevar Islamic Azad University in the academic year of 2014-2014

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of teacher-student interaction on academic performance through the mediation of students' academic engagement. The present study is a type of applied research in terms of the implementation result and a descriptive-survey research in terms of the purpose of the research. Its statistical population consisted of all educational science students of Sabzevar Islamic Azad University in the academic year 2023-2024 (809 in number). Using Morgan's table, the number of samples was determined to be 265 people. Sampling in this research was done by relative class method (based on the academic year). In order to collect data, the academic engagement scale of Vangloresichon et al. (2014), the teacher-student interaction scale of Lopez et al. (2016) and the academic performance scale of Liu et al. (2020) were used. For data analysis, structural modeling was used using PLS software. The results of the hypothesis test showed that teacher-student interaction has a significant positive effect on students' academic performance. Teacher-student interaction has a significant positive effect on students' academic engagement. And academic engagement has a significant positive effect on students' academic performance. In addition, the mediating role of academic conflict in the effect of teacher-student interaction on students' academic performance was confirmed.

Keywords: Keywords: academic engagement, teacher-student interaction, academic performance. .