دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهره نادی، ۱۴۰۲

اثربخشی بازی درمانی روی مهارتهای اجتماعی و ارتباط چشمی کودکان طیف اتیسم ۳ تا ۷ سال شهر مشهد

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی روی مهارتهای اجتماعی و ارتباط چشمی کودکان طیف اتیسم 3 تا 7 سال شهر مشهد صورت گرفته است. طرح پژوهش پیش‌آزمون -‌پس ‌آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش 118 کودک دچار اختلال اُتیسم در مرکز آموزش و درمان اختلال‌های اتیستیک شهر مشهد بودند که بصورت نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شدند که با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامه مداخله لگو درمانی لی¬گاف و اونس، ویرایش 2007 برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل؛ مقیاس نمره‌گذاری مهارت های ارتباطی اُتیسم گیلیام (گارز)، نیم‌رخ مهارت‌های اجتماعی اُتیسم بیلینی و هوپف (2007) بود. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مفروضات کواریانس و آزمون کواریانس) با کمک نرم افزار 28 spss تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بازی درمانی روی مهارتهای اجتماعی و ارتباط چشمی کودکان طیف اتیسم 3 تا 7 سال شهر مشهد تاثیر دارد

کلیدواژه‌ها: بازی درمانی، مهارتهای اجتماعی، مهارت های ارتباط چشمی.

Thesis:

The effectiveness of play therapy on social skills and eye communication of children with autism spectrum from ۳ to ۷ years of Mashhad

The present study was conducted with the aim of the effectiveness of play therapy on social skills and eye communication of children with autism spectrum from 3 to 7 years of age in Mashhad. The pre-test-post-test research design was unequal with the control group. The statistical population of the research was 118 children with autism disorder in the center of education and treatment of autistic disorders in Mashhad city. Lego therapy intervention program of Ligoff and Ones, 2007 edition, was implemented for the experimental group. Data collection tools include; Gilliam's Autism Communication Skills Scoring Scale (GARZ), Autism Social Skills Profile was Billini and Hopf (2007). The data obtained from this research were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential (variance assumptions and covariance test) with the help of spss 28 software. The findings of the research showed that play therapy has an effect on the social skills and eye contact of children on the autism spectrum between 3 and 7 years of age in Mashhad

Keywords: play therapy, social skills, eye communication skills