دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سمیه شادمهری، ۱۴۰۲

رابطه ی بین برنامه درسی معلمان با راهبرد های یاددهی و مدیریت ارزشی معلمان دوره ابتدایی شهر نیشابور

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت برنامه درسی معلمان با راهبردهای یاددهی و مدیریت ارزشی معلمان دوره ابتدایی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد که به رابطه بین مهارت برنامه درسی معلمان با راهبردهای یاددهی و مدیریت ارزشی معلمان دوره ابتدایی شهر نیشابور پرداخته است. جامعه پژوهش حاضر کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر نیشابور به تعداد 420 معلم دخترانه و پسرانه در مقاطع اول تا ششم ابتدایی بودند که با توجه به جدول مورگان 200 نفر از این معلمان به روش نمونه گیری تصادفی و بصورت انتخاب خوشه ای، نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت های برنامه ریزی درسی معلمان افشین ) 1393 (، پرسشنامه استاندارد مدیریت ارزش فونگ و همکاران) 1999 ( و پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یاددهی کرمی ) 1390 ( بود. تجزیه و تحلیل دادهها به روش آمار توصیفی)میانگین و درصد( و استنباطی)همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه(استفاده شد یعنی جهت آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد بین مهارت برنامه درسی با راهبردهای یاددهی و مدیریت ارزشی معلمان دوره ابتدایی شهر نیشابور رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: مهارت برنامه درسی، راهبردهای یاددهی، مدیریت ارزشی

Thesis:

The relationship between teachers' curriculum skills and teaching strategies and value management of primary school teachers

The current research was conducted with the aim of investigating the relationship between teachers' curriculum skills and teaching strategies and value management of primary school teachers. The present research is a descriptive research of the correlational type, which deals with the relationship between teachers' curriculum skills and teaching strategies and value management of primary school teachers in Neishabur city. The population of the current research was all the teachers of the primary schools of Neishabor city, numbering 420 girls and boys in the first to sixth grades, and according to Morgan's table, 200 of these teachers formed the statistical sample by random sampling and cluster selection. . The data collection tools included Afshin teachers' curriculum planning skills questionnaire (2013), Fong et al.'s standard value management questionnaire (1999) and Kerami's study and teaching strategies questionnaire (2015). Data analysis was done using descriptive statistics (mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression), that is, to test the research hypotheses, Pearson correlation coefficient and multiple regression tests were used, and for data analysis, SPSS software version 23 was used. The results showed that there is a positive and direct relationship between curriculum skills and teaching strategies and value management of primary school teachers in Neishabur city.

Keywords: curriculum skills, teaching strategies, value management