دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

ریحانه فرخ نژاد، ۱۴۰۲

بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه سبزوار سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره 1402 صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه - دوم متوسطه شهر سبزوار سال تحصیلی 03 گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش 1402 دارای عدم ثبات هویت و بهزیستی تحصیلی - حاضر شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر سبزوار سال تحصیلی 03 1402 به تعداد 61 نفر بودند. در این پژوهش تعداد - مراجعه کننده به مراکز مشاور مدارس در طی بهمن ماه الی خرداد ماه سال 03 30 نوجوان از طریق ارزیابی روان پزشکی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ) 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل(. گروه آزمایش مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی را طی دو ماه در ) 8 جلسه 90 دقیقه ای( دریافت نموده؛ اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. پرسشنامه استاندارد هویّت تحصیلی واز و ایزاکسون ) 2008 ( و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین – سوینی ) 2012 (. در این پژوهش دادهها ازروش تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی spss آمار استنباطی و توصیفی با استفاده از نرم افزار 25 1402 تاثیرگذار بود. مقایسه میانگین های تعدیل - تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر سبزوار سال 03 شده نیز نشان داد که آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در بهزیستی تحصیلی و هویت تحصیلی میانگین بالاتری 0 درصد بود. بر اساس آنچه ذکر / 0 و 670 / داشتند. میزان تاثیر مداخله بر هویت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به ترتیب برابر 702 شد فرضیه اصلی پژوهش حاضر تائید شد. بدین معنی که آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان 1402 تاثیرگذار بود. - دوره دوم متوسطه شهر سبزوار سال 03

کلیدواژه‌ها: کلید واژه ها: ذهن آگاهی، بهزیستی تحصیلی، هویت تحصیلی

Thesis:

Investigating the effectiveness of mindfulness training on the academic well-being and academic identity of secondary school students in Sabzevar city

This research has been conducted with the aim of investigating the effectiveness of mindfulness training on the academic well-being and academic identity of female students in the second year of high school in Sabzevar city in the academic year of 2022-23. The present study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design and was unequal to the control group in terms of its practical purpose and data collection method. The statistical population of the present study includes the second year high school students of Sabzevar city in the academic year 2023-23 with identity instability and academic well-being who referred to school counseling centers during February to June 2023-23, in the number of 61 people. In this research, 30 teenagers were selected through psychiatric evaluation using available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups. (15 people in the experimental group and 15 people in the control group). The experimental group received the intervention based on mindfulness during two months in (8 sessions of 90 minutes); But the control group did not receive any intervention and remained on the waiting list. Vaz and Isaacson's standard academic identity questionnaire (2008) and Tuminin-Sweeney's academic well-being questionnaire (2012). In this research, the data was analyzed by inferential and descriptive statistics using spss 25 software. The results showed that mindfulness training had an impact on the academic well-being and academic identity of second year high school students in Sabzevar city in 2014-03. The comparison of the adjusted averages also showed that the subjects of the experimental group had a higher average in academic wellbeing and academic identity than the control group. The impact of the intervention on academic identity and academic well-being was 0.702 and 0.670 percent, respectively. Based on what was mentioned, the main hypothesis of the current research was confirmed. This means that mindfulness training had an impact on the academic well-being and academic identity of second year high school students in Sabzevar city in 2023-23.

Keywords: Keywords: mindfulness, academic well-being, academic identity.