دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سجاد پژوهان، ۱۴۰۲

بررسی عوامل کلیدی موثر بر عملکرد صادراتی شرکت های کوچک و متوسط

صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. و فعالیت پیچیده‌تری از کسب و کار داخلی است، و کارکنان و مدیرانی که مسیولیتی در تصمیم گیری در بازارهای خارجی دارند, نقش کلیدی در این عرصه بازی می‌کنند. میزان تعهد مدیران به فعالیت‌های صادراتی و تخصیص منابع و سرمایه‌های شرکت برای تحقق صادرات و اتخاذ راهبردهای کلان تقویت کننده صادرات توسط مدیران، می‌تواند نقش موثری در عملکرد صادراتی شرکت‌ها ایفا نمای ازاین رو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت در شرکت‌ها، می‌تواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط شهر بوشهر می‌باشد.. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان شرکت‌های کوچک و متوسط شهر بوشهر در سال 1402 بودند با توجه به این که جامعه آماری در این پژوهش محدود بود، تعداد 101 پرسشنامه در جامعه مذبور توزیع شد که از این تعداد 98 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی و سازه مورد تأیید قرار گرفته‌اند و با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده‌ها جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls 3.2.6 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد، 4 فرضیه تأیید شندند نتایج گویوای ان است که 4 عامل کارآفرینی، بازار، صنعتی و سازمانی بر عملکرد صادراتی تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها: : عملکرد، صادرات، کارافرینی، تأثیر، سازمانی، بازار صنعتی

Thesis:

Investigating the key factors affecting the export performance of small and medium-sized companies

Export has a direct role in the economic development and growth of the country. And it is a more complex activity than domestic business, and employees and managers who have responsibility for making decisions in foreign markets play a key role in this field. The degree of commitment of managers to export activities and the allocation of company resources and funds to realize exports and the adoption of macro strategies to strengthen exports by managers can play an effective role in the export performance of companies. Achieving short-term and long-term goals in companies can accompany the company on the path of evolution and growth and bring it to its desired position with its managers and employees.The purpose of this research is to investigate the effect of the effective factors on the export performance of small and medium enterprises in Bushehr city. The statistical population of this research was managers and experts of small and medium enterprises in Bushehr city in 1402. 101 questionnaires were distributed in the mentioned society, of which 98 questionnaires were analyzed. The method of the current research was descriptive correlation, the reliability of the questionnaires was confirmed using the Cronbach's alpha method and the validity of the instrument was confirmed by the content and structure method, and due to the non-normality of the data distribution, the data was analyzed using the structural equation method and Smart Pls3,2 software.6were used. The findings showed that at the confidence level of 5% , 4 hypotheses were confirmed, the results indicate that 4entrepreneurial, market, industrial and organizational factors influence export performance.

Keywords: general, export, entrepreneurship, influence, organization, industrial market