دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

ارمان طالبیان، ۱۴۰۲

بررسی رابطه شایستگی اجتماعی و سبک تفکر با سلامت اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول شهر بجنورد

هدف‌ تحقیق‌ بررسی‌ رابطه‌ بین‌ شایستگی اجتماعی و سبک تفکر با سلامت اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر بجنورد با روش‌ تحقیق‌ از نوع‌ همبستگی‌ بود. جامعه‌ آماری شامل‌ دانش آموزان دوره اول متوسطه‌ شهر بجنورد در سال‌ تحصیلی 1402-1401 بوده‌ است‌. نمونه‌ مورد مطالعه‌ در این‌ تحقیق‌ شـامل‌ 160 نفـر از دانش آموزان بودند که‌ بصـورت‌ خوشه¬ای تصادفی انتخاب‌ شدند.برای گـردآوری اطلاعات‌ از پرسشنامه‌های شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن (1972)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992)و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (2004)استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل‌ داده ها با استفاده‌ از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. در تحلیل داده ها از آزمونهای آماری پارامتریک ‌ همبستگی‌ پیرسون‌ وتحلیل رگرسیون‌ چندگانه‌ به‌ روش‌ گام به گام و آزمون های T دوگروهی مستقل و ANOWA استفاده شد. یافته‌های تحقیق‌ نشان‌ داد که‌ بین‌ ابعاد شایستگی اجتماعی و سبک تفکر با سلامت اجتماعی رابطه‌ معناداری وجود دارد، نتایج این تحقیق نشان داد که‌ اگر با فراهم‌ نمودن‌ شرایطی‌ بتوانیم‌ سرمایه‌های روان‌شناختی‌ و سبک تفکر دانش‌آموزان‌ را افزایش‌ دهیم‌ به‌ همان‌ نسبت‌ سلامت اجتماعی‌ آن‌ها نیز بهبود خواهد یافت‌..

کلیدواژه‌ها: واژگان‌ کلیدی‌: شایستگی اجتماعی – سبک تفکر – سلامت اجتماعی

Thesis:

Investigating the relationship between social competence and thinking style with the social health of first secondary school students in Bojnord city

The aim of the research was to investigate the relationship between social competence and thinking style with the social health of the first year high school students of Bojnord city with a correlational research method. The statistical population included the first year high school students of Bojnord city in the academic year of 1402-1401. The sample studied in this research included 160 students who were selected as a random cluster. The data collection method was used by Cohen and Rossman (1972) social competence questionnaire, Sternberg and Wagner (1992) thinking style questionnaire and Keyes (2004) social health questionnaire. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and multiple regression statistical tests simultaneously. The findings of the research showed that there is a significant relationship between the dimensions of social competence and social health, and there is a significant relationship between thinking style and social health. Therefore, it can be concluded that if we can increase students' psychological capital and thinking style by providing conditions, their social health will also improve.

Keywords: Keywords: social competence - thinking style - social health