تکتم غفوری دهج، ۱۴۰۲
پیشبینی رضایت تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس در دانشآموزان دوره متوسطه اول ناحیه ۵ شهر مشهد
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس دانشآموزان دوره متوسطه اول ناحیه 5 شهر مشهد انجام شده است. از لحاظ هدف از نوع تحقیقات بنیادی، از لحاظ چیستی پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از لحاظ روش گردآوری داده از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. در این پژوهش جامعهی آماری عبارت است از کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول ناحیه 5 شهر مشهد در سـال تحصیلی1402-1401 که تعداد آنها 3000 نفر می باشد که از میان آنها به روش خوشهای چند مرحلهای با استفاده از جدول مورگان 350 دانشآموز انتخاب شدند. شرکتکنندگان، پرسشنامههای عزت نفس روزنبرگ(1965)، ویژگی های شخصیتی آیزنگ(1975) و رضایت تحصیلی هیوبنز(2001) را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها توسط پژوهشگر جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از پژوهش از نرم افزار SPSS ویرایش 24 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح توصیفی، از میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی نیز در راستای فرضیههای پژوهش که از آزمون تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و تک متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی حاکی از رابطه مثبت عزت نفس با رضایت تحصیلی، بود ولیکن ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان نتوانست میزان رضایتمندی آنان از تحصیل را پیش بینی کند.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: رضایت تحصیلی، ویژگی های شخصیتی، عزت نفس
Thesis:
Prediction of academic satisfaction based on personality traits and self-esteem in students of the first secondary level of the 5th district of Mashhad
The present research has been carried out with the aim of predicting academic satisfaction based on personality traits and self-esteem in the students of the first secondary school in the 5th district of Mashhad. The current research is applied research in terms of purpose, quantitative research in terms of what the research is, and descriptive and correlational research in terms of data collection method. In this research, the statistical population consists of all the students of the first secondary level of the 5th district of Mashhad city in the academic year of 1401-1402, whose number is 3000, and 350 students were selected from among them by multi-stage cluster method using Morgan's table. The participants completed Rosenberg's (1965) self-esteem questionnaires, Eyseng's (1975) personality traits, and Huebenz's (2001) academic satisfaction. Finally, the information obtained from the questionnaires was collected and analyzed by the researcher. To analyze the data obtained from the research, SPSS software was used in two levels of descriptive and inferential statistics. At the descriptive level, the mean and standard deviation were used, and at the inferential level, in line with the research hypotheses, which was based on the comparison of scores in the two control and experimental groups, univariate and multivariate analysis of covariance tests were used. The results of the research generally indicated the positive role of self-esteem on academic satisfaction, but the personality characteristics of students could not predict the degree of their satisfaction with education.
Keywords:
Key words: academic satisfaction, personality traits, self-esteem