دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

قائم ابراهیم نژادسبزوار، ۱۴۰۲

اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و سازگاری سالمندان شهر سبزوار

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و سازگاری زنان سالمند شهر سبزوار صورت پذیرفت. طرح این پژوهش کاربردی و نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان سالمند بستری در مرکز سالمندان مادر شهر سبزوار به تعداد 75 نفر در نیمه اول سال 1402 بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از زنان سالمند ساکن مرکز سالمندان مادر شهر سبزوار بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و گواه 15 نفر جایگزین شدند. گروه آزمایش، تحت درمان شناختی – رفتاری در 9 جلسه (90-60 دقیقه ای) قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیج درمانی را دریافت ننمودند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان(1961) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نیلسون(1988) در هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، آموزش درمان شناختی رفتاری بر روی متغیرهای سازگاری و درماندگی آموخته شده تأثیر داشته و میانگین سازگاری افزایش و درماندگی آموخته شده پس از آموزش درمان شناختی رفتاری کاهش پیدا کرده است. بین تاثیر آموزش درمان شناختی رفتاری در گروه آزمایش و کنترل بر سازگاری و درماندگی آموخته شده زنان سالمند تفاوت معناداری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه ها: درمان شناختی رفتاری، درماندگی آموخته شده، سازگاری، سالمند

Thesis:

The Effectivness Of Cognitive Behavioral Therapy On Adaptation And Learned Helplessness Of The Elderly in sabzevar city

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of cognitive behavioral therapy on learned helplessness and adaptation of elderly women in Sabzevar city. The design of this applied and semi-experimental research was pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the present study included all elderly women admitted to the elderly center of the city of Sabzevar, numbering 75 people in the first half of 1402. The statistical sample of this research consisted of 30 elderly women living in Mader Shahr Sabzevar Center for the Elderly, who were selected through available sampling and randomly replaced in two experimental groups of 15 people and control group of 15 people. The experimental group underwent cognitive-behavioral therapy in 9 sessions (60-90 minutes), while the control group did not receive any therapy. The research tools of Bell Form Adaptability Questionnaire for Adults (1961) and Quinles and Nielson's Learned Helplessness Questionnaire (1988) were implemented in both groups in the pre-test and post-test stages. The results of covariance analysis showed that cognitive behavioral therapy training had an effect on the variables of adaptation and learned helplessness, and the average adaptation increased and learned helplessness decreased after cognitive behavioral therapy training. There was a significant difference between the effect of cognitive behavioral therapy training in the experimental and control groups on adaptation and learned helplessness of elderly women.

Keywords: Keywords: cognitive behavioral therapy, learned helplessness, adaptation, elderly