دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

اعظم رحمانی، ۱۴۰۲

رابطه بین سبک زندگی اسلامی با اعتماد به نفس، روابط اجتماعی، دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان سبزوار

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک زندگی اسلامی با اعتماد به نفس و روابط اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سبزوار صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جهت اجرای پژوهش حاضر به روش نمونه گیری تصادفی ابتدا از بین دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه دوم شهر سبزوار به تعداد 750 نفر با 5 مدرسه هماهنگی های لازمه صورت و از بین این 5 مدرسه با تعداد 173 دانش آموز و بر اساس جدول مورگان 60 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها پخش گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه روابط اجتماعی جرابک ) 2004 (، پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی ( 1388 ( و پرسشنامه میزان اعتماد به نفس نامنیف به نقل از سالاری ) 1388 ( بود. برای تحلیل دادههای بدست آمده در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و همچنین، چولگی و کشیدگی جهت بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها در آزمودنیها و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به کمک نرم افزار آماری 25SPSS و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد ضریب استاندارد شده )ضریب مسیر( بین دو متغیر سبک زندگی اسلامی و اعتماد به نفس 426 / 0 میباشد که نشان میدهد رابطه بین دو متغیر سبک زندگی اسلامی و اعتماد به نفس معنادار است. ضریب تعیین مسیر 602 / 0 به دست آمده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت با 95 درصد اطمینان رابطه بین سبک زندگی اسلامی با اعتماد به نفس دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر سبزوار رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد. ضریب استاندارد شده )ضریب مسیر( بین دو متغیر سبک زندگی اسلامی و روابط اجتماعی 443 / 0 میباشد که نشان میدهد رابطه بین دو متغیر سبک زندگی اسلامی و روابط اجتماعی معنادار است. ضریب تعیین مسیر 645 / 0 به دست آمده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت با 95 درصد اطمینان بین سبک زندگی اسلامی با روابط اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سبزوار رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: سبک زندگی اسلامی، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی، دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر سبزوار.

Thesis:

The relationship between Islamic lifestyle and self-confidence, social relations, second secondary students of Sabzevar city

The purpose of this research is to investigate the relationship between the Islamic lifestyle and self-confidence and social relations of female students of the second year of secondary school in Sabzevar city. The research is a correlational descriptive research in terms of practical purpose and in terms of data collection method. In order to carry out the present research, first of all, 750 students of second secondary girls' schools in Sabzevar city were selected with 5 schools and out of these 5 schools, 173 students were selected and 60 students were selected based on Morgan's table. They were selected randomly and the questionnaire was distributed among them. The data collection tool included Jarbak's social relations questionnaire (2004), Kaviani's Islamic lifestyle questionnaire (1388) and Namneef's self-confidence questionnaire as quoted by Salari (1388). To analyze the data obtained in this research, descriptive statistics methods such as frequency, frequency percentage, mean and standard deviation of research variables as well as skewness and kurtosis to check the normality of data distribution in the subjects and at the level of statistics. An inference from Pearson's correlation coefficient and multiple regression was used in a step-by-step method with the help of SPSS25 and Amos statistical software. The results showed that the standardized coefficient (path coefficient) between the two variables of Islamic lifestyle and self-confidence is 0.426, which shows that the relationship between the two variables of Islamic lifestyle and self-confidence is significant. The path determination coefficient is 0.602. Therefore, it can be concluded with 95% confidence that there is a positive and direct relationship between the Islamic lifestyle and the self-confidence of the second year high school students of Sabzevar city. The standardized coefficient (path coefficient) between the two variables of Islamic lifestyle and social relations is 0.443, which shows that the relationship between the two variables of Islamic lifestyle and social relations is significant. The path determination coefficient is 0.645. Therefore, it can be concluded with 95% confidence that there is a positive and direct relationship between the Islamic lifestyle and the social relations of female students of the second year of secondary school in Sabzevar city

Keywords: Key words: Islamic lifestyle, self-confidence, social relations, secondary school students of Sabzevar city.