دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مهران نارنجی ثانی، ۱۴۰۲

پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوم و سوم دبستان دارای اختلال یادگیری خواندن بر اساس عزت نفس، ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی مادران آنها

هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی، عزت نفس و بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن می‌باشد. با توجه به هدف پژوهش حاضر، نوع تحقیق بر اساس هدف، بنیادی است و بر اساس چگونگى به دست آوردن داده‌های موردنیاز، تحقیق حاضر توصیفى و از نوع همبستگی محسوب می‌شود. جامعه ‌آماری این پژوهش شامل ‌کلیه‌‌ دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی‌ ‌شهر ‌سبزوار که دارای اختلال یادگیری خواندن به تعداد 40 نفر ‌بوده است. روش ‌نمونه گیری ‌به صورت‌ تمام شماری بوده و بنابراین حجم نمونه بر این اساس 40 نفر می‌باشد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ(1965)، ذهن آگاهی براون و ریان(2003)، بهزیستی روانشناختی ریف(1989) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادکه بین ذهن آگاهی، عزت نفس و بهزیستی روانشناختی مادران با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن رابطه مثبت معنادار وجود دارد (001/0). همچنین، نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس ذهن آگاهی، عزت نفس و بهزیستی روانشناختی مادران آنها به صورت مثبت معنادار پیش بینی می شود (001/0). با توجه به یافته ها به نظر می رسد که ذهن آگاهی، عزت نفس و بهزیستی روانشناختی مادران می توانند بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن تأثیرگذار باشند.

کلیدواژه‌ها: ذهن آگاهی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان

Thesis:

Predicting the academic performance of second and third primary school students with reading learning disorders based on self-esteem, mindfulness and psychological well-being of their mothers

The purpose of this research is to predict academic performance based on mindfulness, self-esteem and psychological well-being of mothers of students with reading learning disabilities. According to the purpose of the current research, the type of research based on the goal is fundamental and based on how to obtain the required data, the current research is descriptive and correlational. The statistical population of this research includes all the students of the second and third grade of elementary school in Sobzvar city, who have a reading learning disorder in the number of 40 people. The sampling method was full number and therefore the sample size is 40 people. Research tools included Rosenberg's self-esteem questionnaire (1965), Brown and Ryan's mindfulness (2003), Rief's psychological well-being (1989), and Pham and Taylor's (1999) academic performance. The obtained data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. The results showed that there is a significant positive relationship between mindfulness, self-esteem and psychological well-being of mothers with the academic performance of students with reading learning disorders (0.001). Also, the results showed that the academic performance of students is positively and significantly predicted based on mindfulness, self-esteem and psychological well-being of their mothers (0.001). According to the findings, it seems that mothers' mindfulness, self-esteem and psychological well-being can influence the academic performance of students with reading learning disorders.

Keywords: mindfulness, self-esteem, psychological well-being, academic performance