هانیه استاد، ۱۴۰۲
رابطه جهت گیری هدف و ناگویی هیجانی با فرسودگی تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی تاب آوری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر سبزوار
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهتگیری هدف ناگویی هیجانی با فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی تابآوری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر سبزوار در سال تحصیلی 1402-1401 انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمام دانشجویان دانشگاه آزاد شهر سبزوار به تعداد ???? نفر بوده که از این تعداد ??? نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بورسو و همکاران (????)، خود تابآوری کلاهن (????)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (???? )، پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (????) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار spss27 و Amos 27 استفاده شد. یافتهها نشان داد بین جهتگیری هدف و ناگویی هیجانی با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد. (05/0) همچنین تابآوری تحصیلی رابطه بین جهتگیری هدف و ناگویی هیجانی با فرسودگی تحصیلی را میانجیگری میکند.
کلیدواژهها:
واژههای کلیدی: جهتگیری هدف، ناگونی هیجانی، فرسودگی تحصیلی، تابآوری تحصیلی.
Thesis:
The relationship between goal orientation and emotional dyslexia with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic resilience in Sabzevar Azad University students
The present study was conducted with the aim of the relationship between goal orientation, emotional dyslexia and academic burnout with the mediating role of academic resilience in the students of Sabzevar Azad University. 358 people were selected using the Morgan table and multi-stage cluster sampling method. In order to collect the required data from the academic burnout questionnaire of Bresso et al. Elliott and McGregor (2001) achievement goal orientation questionnaire was used. in order to analyze statistical data, in addition to using descriptive statistics methods (means, standard deviation, tables and correlation coefficients) and inferential statistics methods (structural equation modeling) were used appropriately. Analysis was done using spss18 and amos23 software. The findings showed that goal orientation has a direct effect on the academic burnout of Sabzevar Azad University students. Also, emotional ataxia has a direct effect on the academic burnout of students. Academic resilience also has a direct effect on the academic burnout of Azad University students. Goal orientation also has an indirect effect on academic burnout (mediated by academic resilience) of Sabzevar Azad University students. Also, emotional dyslexia has an indirect effect on academic burnout (with the mediation of academic resilience) of Sabzevar Azad University students.
Keywords:
Keywords: goal orientation, alexia, academic burnout, academic resilience