دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

ناهید استاجی، ۱۴۰۲

واکاوی تجارب زیسته مدیران متوسطه در دوران پاندمی کرونا به منظور پیشنهادهایی برای آموزش پسا کرونا

هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته مدیران در دوران پاندمی کرونا به منظور پیشنهادهایی برای دوران پساکرونا بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود که براساس الگوی تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه در این پژوهش مدیران متوسطه شاغل به تدریس در شهر سبزوار در سال تحصیلی 1402-1401 و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌‌ساختاریافته بود. برای انتخاب آزمودنی‌ها از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری استفاده شد و نهایتاً پانزده مدیر در گروه مشارکت‌کنندگان قرارگرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی، چهار بعد شامل بحران در آموزش و تدریس مجازی، غفلت و فراموشی از فرایند تربیتی و پرورشی، روابط یکطرفه و پوشیده معلمان و شاگردان و در نهایت تغییر منظومه مسائل اخلاقی و عاطفی بود. همچنین ده مضمون نیز در ارتباط با ابعاد کشف شده، شناسایی شد. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌های مرتبط تعیین شد. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش آموزش مجازی با تمامی محاسن مربوط به آن و حذف نقاط ضعف و مشکلات مربوط به آن امری انکارناپذیر است. کلید واژه‌ها: تجارب زیسته، مدیران، پاندمی، کرونا، پسا‌کرونا

کلیدواژه‌ها: کلید واژه‌ها: تجارب زیسته، مدیران، پاندمی، کرونا، پسا‌کرونا

Thesis:

Analyzing the experiences of managers during the corona epidemic in order to make suggestions for post-corona education

The aim of the present research was to analyze the lived experiences of the principals from the analysis of the lived experiences of secondary level principals during the corona pandemic in order to make suggestions for the post-corona era. This research was one of Husserl's descriptive phenomenological qualitative researches, which was conducted based on the theme analysis model. The potential participants in this research were middle school managers working in Sabzevar city in the academic year 1402-1401 and the research tool was semi-structured interview. To select the subjects, a targeted approach and theoretical saturation criterion were used, and finally fifteen managers were included in the group of participants. Data analysis was done using thematic analysis method. After extracting and categorizing the subject, four dimensions included the crisis in virtual teaching and learning, neglect and forgetting of the educational process, one-sided and hidden relationships between teachers and students, and finally, changing the system of moral and emotional issues. Also, ten themes were identified in relation to the discovered dimensions. Data validity was determined using verifiability techniques through researchers' self-review and reliability by carefully directing the flow of information collection and aligning related research. According to the results, the necessity of accepting virtual education with all its merits and eliminating its weaknesses and problems is undeniable. Keywords: lived experiences, managers, pandemic, corona, post-corona

Keywords: Keywords: lived experiences, managers, pandemic, corona, post-corona