دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الهه کاشانی، ۱۴۰۲

نقش رهبری خدمتگزار با فراموشی و سکوت سازمانی با میانجیگری وفاداری سازمانی کارکنان دانشکده های فنی سبزوار

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری خدمتگزار با فراموشی و سکوت سازمانی با میانجیگری وفاداری سازمانی کارکنان دانشکده های فنی سبزوار انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشکده های فنی حرفه‌ای سبزوار به تعداد 70 نفر(31زن، 39 مرد) است. با توجه به این که حجم جامعه پژوهش زیاد نیست نمونه آماری برابر با جامعه آماری به روش سرشماری در نظر گرفته شد. داده‌های مورد نیاز ازطریق پرسشنامه‌های فراموشی سازمانی مشبکی، بستام و ده‌یادگاری(1391)، سکوت سازمانی واکولا و بورادوس(2005)، رهبری خدمتگزار قلی‌پور و حضرتی(1388) و وفاداری سازمانی علی و الکاظمی(2007)، استفاده گردید. ‌دادههای جمع آوری شده با روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و Amos 24 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه منفی معنادار بین رهبری خدمتگزار با فراموشی و سکوت سازمانی بود. همچنین نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین رهبری خدمتگزار با فراموشی و سکوت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها: رهبری خدمتگزار، فراموشی، سکوت سازمانی، وفاداری سازمانی

Thesis:

the role of servant leadership with forgetting and organizational silence with the mediation of organizational loyalty of employees of sabzevar technical colleges

The present study was conducted with the aim of investigating the role of servant leadership with forgetfulness and organizational silence with the mediation of organizational loyalty of employees of Sabzevar Technical Colleges. The research method is descriptive-correlation and the statistical population includes all the employees of Sabzevar Technical Vocational Colleges in the number of 70 people (31 women, 39 men). Due to the fact that the size of the research population is not large, the statistical sample was considered equal to the statistical population by census method. The required data were used through Meshbaki, Bestam and Deh Yadgari (2011), Organizational silence by Vakula and Borados (2005), Qolipour and Hazrati (Servant Leadership) and Ali and Al-Kazemi (2007) Organizational Loyalty questionnaires. The collected data were analyzed by Pearson correlation method and structural equation modeling using SPSS22 and Amos24 software. The results of the research indicated the existence of a significant negative relationship between servant leadership and organizational forgetfulness and silence. Also, the mediating role of organizational loyalty in the relationship between servant leadership and forgetting and organizational silence was confirmed

Keywords: servant leadership, forgetting, organizational silence, organizational loyalty