دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مهدی کاظم زاده، ۱۴۰۲

معدل و امید به آینده شغلی با نقش میانجی اعتماد به نفس در دانش آموزان دبیرستانی مدرسه تیز هوشان دخترانه اسفراین

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نمرات معدل و امید به آینده شغلی با نقش میانجی اعتماد به نفس در دانش آموزان دبیرستانی مدرسه تیزهوشان دخترانه اسفراین صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نظر هدف نیز این پژوهش در رده پژوهش های کاربردی تلقی می گردد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستان تیز هوشان دخترانه شهرستان اسفراین به تعداد 230 نفر می باشند که حجم نمونه تعداد 100 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری این تحقیق تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه امید به آینده شغلی شی یر و کارور ( 2001 ) و پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت(1967) و همچنین نمرات معدل دانش آموزان می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار وهمچنین آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروف-اسمیرینف برای نرمال بودن توزیع داده ها، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین متغیر ها و معادلات ساختاری برای بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر استفاده شد.ضمنا برای تجزیه و تحلیل آماری نرم افزار های spssنسخه 24 و اموس ((AMOS به کار رفت. نتایج نشان داد، بین نمرات معدل و اعتماد به نفس، نمرات معدل و امید به آینده شغلی و همچنین بین اعتماد نفس و امید به آینده شغلی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر سطوح بالای نمرات معدل و اعتماد به نفس با سطوح بالای امید به آینده دانش آموزان متناظر بود.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: نمرات معدل، و امید به آینده شغلی، اعتماد به نفس

Thesis:

Investigating the relationship between the grade point average of hope for the future career and the mediating role of self-confidence in high school students of Tiz Hoshan Esfrain Girls' School.

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between grade point average scores and hope for a future career with the mediating role of self-confidence in high school students of Esfarayen Gifted Girls School. Descriptive-correlation research method and in terms of purpose, this research is considered in the category of applied research. The statistical population of all second year high school students of Gifted Girls ' High School in Esfarayen city is 230 people, and the sample size is 100 people. To analyze data and test research hypotheses, descriptive statistics including frequency, mean and standard deviation and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test for normality of data distribution, Pearson correlation coefficient to check relationships between variables and structural equations to check the effect Direct and indirect variables were used on each other. In addition, spss version 24 and AMOS software were used for statistical analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between grade point average scores and self-confidence, and between grade point average scores and hope for the future career, as well as between self-confidence and hope for the future career.In other words, high levels of grade point average and self-confidence corresponded to high levels of students' hope for the future.

Keywords: Keywords: grade point average, and hope for the future career, self-confidence