دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الناز خاکشورثانی، ۱۴۰۲

بررسی هوش هیجانی به عنوان متغیر پیش بین اضطراب در گفتار در میان فراگیران دختر دبیرستان های سبزوار

هدف از این مطالعه بررسی هوش هیجانی به عنوان پیش‌بینی‌کننده اضطراب گفتاری در بین دانش‌آموز دختر دبیرستانی شهر سبزوار بود. برای این هدف، از دو رویکرد کمی و کیفی متوالی استفاده شد. مشارکت‌های اصلی دو گروه شامل 183 دانش‌آموز بود که به‌طور تصادفی برای بخش کمی انتخاب شدند و 10 دانش‌آموز بر اساس نمونه‌گیری هدفمند برای مرحله کیفی پژوهش انتخاب شدند که دانش‌آموزان دختر دهم تا دوازدهم دبیرستان‌های مختلف خصوصی و دولتی سبزواردر ایران بودند. برای همگن سازی شرکت کنندگان از آزمون مهارت زبان انگلیسی نلسون استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه در رویکرد کمی، مقیاس هوش هیجانی (EIS) توسط شوت و همکاران استفاده شد. (1998) شامل 33 عبارت است که برای اندازه گیری سطح هوش هیجانی دانشجویان زبان انگلیسی و مقیاس اضطراب کلاس سخنرانی عمومی(PSCAS) شامل 14 عبارت برای اندازه گیری آنچه باعث ترس دانش آموزان از صحبت کردن به زبان انگلیسی می شود، استفاده شد. برای جمع آوری داده ها برای مرحله کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته توسط محقق طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و مدل رگرسیون خطی در محیط SPSS و تحلیل محتوا به ترتیب برای رویکردهای کمی و کیفی استفاده شد. نتیجه‌ این بود که هوش هیجانی زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی می‌تواند نمرات اضطراب گفتاری را در بین آن‌ها پیش‌بینی کند و زبان‌آموزان ایرانی با ارزیابی و ابراز هیجان‌ها، تنظیم و کنترل هیجان‌ها و استفاده از توانایی‌های مختلف (توانایی‌های اجتماعی و خودانگیختگی) می-توانند در جمع صحبت کنند.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: هوش هیجانی، سخنرانی در جمع، اضطراب سخنرانی.

Thesis:

Exploring Emotional Intelligence as a Predictor of Speaking Anxiety among Sabzevari Female Secondary School Learners

The purpose of the study was to explore emotional intelligence as a predictor of speaking anxiety among female secondary school learners in Sabzevar, Iran. To this aim, two quantitative and qualitative approaches were consecutively employed. The main participations were two groups including 183 students who were randomly selected for the quantitative part, and 10 students were selected based on purposive sampling for the qualitative phase of the study who were 10th to 12th female students at diverse private and public high schools in Sabzevar, Iran. NELSON English Language Proficiency Test was used to homogenize the participations. Two questionnaires were used to collect the data in the quantitative approach, Emotional Intelligence Scale (EIS) by Schutte et al. (1998) consisting of 33 sentences that was used to measure the EFL students’ level of emotional intelligence and Public Speaking Class Anxiety Scale (PSCAS) consisting of 14 sentences to measure what caused students' fear of talking in English . A semi-structured interview was designed by the researcher to collect data for the qualitative phase. To analyze the data, the correlation test and the linear regression model were used in the SPSS environment and content analysis for the quantitative and qualitative approaches, respectively. It was concluded that the emotional intelligence within Iranian English language learners can predict speaking anxiety scores among them and Iranian learners change with evaluating and expressing emotions, regulating and controlling emotions and utilizing various abilities (social and self-motivation) to manipulate emotions in order to speak in public.

Keywords: Keywords: Emotional Intelligence, Public speaking, Speaking Anxiety