معصومه سادات موسوی فاضل، ۱۴۰۲
نقش واسطهای حمایت اجتماعی در رابطه بین فرسودگی شغلی و رفتارهای حرفهای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جوین.
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای حمایت اجتماعی در رابطه بین فرسودگی شغلی و رفتارهای حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان جوین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جوین به تعداد 650 نفر تشکیل میدهند. از میان جامعه آماری، با روش نمونه¬گیری طبقهای تصادفی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از پرسشنامه رفتارهای حرفهای ایوبیآواز، پورشافعی و عسگری(1393)، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون(1981) و حمایت اجتماعی زیمت، دالم، زیمت و فارلی (1988)، استفاده گردید. دادههای جمع آوری شده با روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه منفی معنادار بین فرسودگی شغلی با رفتارهای حرفهای و حمایت اجتماعی بود. همچنین نقش میانجی حمایت اجتماعی در رابطه بین فرسودگی شغلی و رفتارهای حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان جوین مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: فرسودگی شغلی، رفتارهای حرفهای، حمایت اجتماعی
Thesis:
The mediating role of social support in the relationship between job burnout and professional behaviors of primary teachers in Jovein city
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of social support in the relationship between job burnout and professional behaviors of primary teachers in Jovein city. The research method is descriptive-correlation type and the statistical population consists of all primary school teachers of Joyn city, numbering 650 people. Among the statistical population, 246 people were selected as a sample by stratified random sampling method using Karjesi and Morgan table. The required data were used from Ayubi Awaz, Pourshafi and Asgari's professional behavior questionnaire (2013), Maslash and Jackson's (1981) job burnout, and Zimmet, Dalm, Zimmet and Farley's (1988) social support questionnaire. The collected data were analyzed by Pearson correlation method and structural equation modeling using SPSS and Lisrel software. The results of the research indicated the existence of a significant negative relationship between job burnout and professional behaviors and social support. Also, the mediating role of social support in the relationship between job burnout and professional behaviors of elementary teachers in Jovein city was confirmed.
Keywords:
Key words: job burnout, professional behaviors, social support