دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

عادل دولتی، ۱۴۰۱

درک تهدیدات سایبری و مدیریت ریسک در بخش بانکی

اکنون عصر گذار از مدلهای سنتی به مدلهای کسب وکار فناوری محور و ارزش آفرین است. در سالهای اخیر نسل جدید بانکداری تحت عنوان بانکداری دیجیتال در دنیا عملیاتی شده و عمده عملکرد بانکهای پیشرو حول محور تحول دیجیتالی معطوف گردیده است.با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در عصر حاضر، خدمات بانکداری الکترونیک از طریق کانالهای مجازی و عمومی همچون تلفن، اینترنت، تلفن همراه و غیره صورت می گیرد.با این وجود مشتریان معمولا اشراف کامل به ان نداشته و به ان عادت ندارند .لذا فقدان امنیت بر عملکرد اینگونه سازمانها و نیز عدم اعتماد افراد به این خدمات، آثار مخرب و نامطلوبی با خود به همراه خواهد داشت.بنابراین امنیت از مهمترین عناصری است که باعث اثرگذاری در تراکنشهای بانکی می گردد و بر اعتماد و استفاده مشتریان از این خدمات اثر می گذارد.در این پژوهش تحلیلی و توصیفی که از منظر هدف کاربردی بوده است. این پژوهش با انتخاب روش تحقیق گراندد تئوری و مرور ادبیات، - به تبیین و توسعه مدل مفهومی تهدیدات سایبری و مدیریت ریسک در بانکداری دیجیتال می پردازد. در گام اول به بررسی جامع مدل های مدیریت ریسک در بانکداری دیجیتال پرداخته و پس از نمایان شدن شکافهای متعدد بین مؤلفه های پژوهش جاری، گام دوم را آغاز کرد، محقق با خبرگان حوزه مدیریت، و تصمیم گیری در صنعت بانکداری مصاحبه هایی را انجام داد. پس از کدگذاری مصاحبه ها، بر پایه مفاهیم تدوین شده، به ارائه مدل مفهومی تهدیدات سایبری و مدیریت ریسک در بانکداری دیجیتال پرداخت. این مدل با توجه به برجسته بودن مؤلفه های پایش و ارزیابی مدیریت ریسک بانکداری دیجیتال کشور در توسعه کلان بین المللی، توسعه ملی، منطقه ای و همچنین الگو و شاخص شدن در کشور و منطقه، تبیین شده و باعث تدوین مدل تهدیدات سایبری و مدیریت ریسک در بانکداری دیجیتال خواهد شد. بر اساس یافته های پژوهش مدل پیشنهادی شرایط علی، ابعاد پدیده، شرایط زمینه ای، راهبردها و شرایط مداخله گر مد نظر قرار گرفت .یافته های پژوهش نشان می دهد که چالشهای بازارهای جهانی، ویژگیهای بانکداری دیجیتال، ویژگی های رفتاری مشتریان در سرمایه گذاری و تحریم ها عواملی تاثیر گذار بر تهدیدات سایبری و مدیریت ریسک می باشند و می توان به پاسخ مند نمودن سیستم بانکی به مشتریان و سپرده پذیران، ارتقای فضای رقابتی و مدیریت ریسک، ارتقاءجایگاه مدیریت سایبری و فناوری اطلاعات و ارزیابی نیروی انسانی کارامد از مولفه های پیامد در این پژوهش هستند.

کلیدواژه‌ها: تهدیدات سایبری، مدل، مدیریت ریسک، بانک

Thesis:

Understanding cyber threats and risk management in the banking sector

Today, there is a shift from traditional models to business models in the field of technology and value creation. In the years of the new generation of banking It has been operationalize under digital banking in the world and most of the operations of leading banks have been focused on digital events. According to information technology services in this era, electronic banking through virtual channels and generally Telephone, Internet, mobile phone, etc. Therefore, the lack of security on the performance of such organizations, as well as people's lack of trust in these services, will have destructive and adverse effects. Therefore, security is one of the most important elements that affect banking transactions and the trust and use of customers. It had an effect on these services. In this analytical and descriptive research, which was applied from the point of view of purpose. This research by choosing the method Grand theory research and literature review, - to explain and develop the conceptual model of cyber threats and risk management in digital banking pays In the first step, he addressed the comprehensive model of risk management in digital banking, and after showing the gaps. Several components of the current research began the second step, the researcher with experts in the field of management, and decision making in the banking industry. Conducted interviews. After the code of the interviews, based on the compiled concept, to present the conceptual model of cyber threats Risk management in digital payment banking. This model is due to the prominence of risk management monitoring and evaluation components The digital banking of the country in international development, national and regional development, as well as becoming a model and indicator in the country and region. It has been explained and will lead to the formulation of the model of cyber threats and risk management in digital banking. Based on research findings The proposed causal model, proposed plan, contextual, strategies and intervention conditions were considered. It shows that the challenges of global markets, the features of digital banking, the behavioral features of customers in investment and Sanctions can and can affect the responsiveness of the banking system to cyber threats and risk management. customers and acceptable ones, improving the competitive environment and risk management, improving the position of cyber management and information technology and evaluation Efficient human resources are one of the outcome components in this research.

Keywords: cyber threats, model, risk management, bank