مرضیه خرقانی، ۱۴۰۱
پژوهش بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میزان مشارکت والدین در فرآیند آموزشی فرزندان با درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر نیشابور
هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میزان مشارکت والدین در فرآیند آموزشی فرزندان با درگیری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر نیشابور.بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شد. در این پژوهش جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر نیشابور که در سال????-???? مشغول به تحصیل میباشند (بالغ بر ?? هزار نفر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی دانشآموز جینک و مورگان (????)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (????) و پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی شکاری (1392) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (گرایشهای مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون بوت استرپ و مدلیابی معادلات ساختاری) با کمک نرمافزار20 Spss و 24Amos استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان مشارکت والدین در فرآیند آموزشی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. بین خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. در نتیجه بین میزان مشارکت والدین در فرآیند آموزشی با درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر نیشابور با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: مشارکت والدین، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی
Thesis:
The relationship between parental involvement in the educational process of children and automation Arrival and academic conflict of second grade elementary school students in Neishabour
The purpose of this research was to investigate the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between parents' participation in their children's educational process and the academic engagement of second year elementary school students in Neishabur city. In terms of its nature and goals, this research is of applied type and correlation method was used for its implementation. In this research, the statistical population includes the students of the second year of elementary school in Neyshabur city who are studying in 2021-2022 (amounting to 16 thousand people) and using the cluster sampling method, 375 people were selected as the statistical sample size of the research. To collect data, Jink and Morgan's student self-efficacy questionnaire (1999), Rio's academic involvement questionnaire (2013) and Shekari's parental involvement questionnaire (2013) were used, and their validity and reliability were confirmed. Descriptive statistics (central tendencies and dispersion indices) and inferential statistics (Pearson correlation test, Kolmogorov-Smirnov test, bootstrap test and structural equation modeling) were used for data analysis with the help of Spss 20 and Amos 24 software. The results of the research showed that there is a significant relationship between the amount of parents' participation in the educational process and the academic self-efficacy of second year elementary school students. And also, there is a significant relationship between academic self-efficacy and academic involvement of the second year primary school students. As a result, there is a significant relationship between the amount of parental participation in the educational process and the academic involvement of second year primary school students in Neishabor city with the mediating role of academic self-efficacy.
Keywords:
Key words: parental involvement, academic involvement, academic self-efficacy