دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: حسین راحتی، ۱۴۰۰

رابطه هوش معنوی و سرزندگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار

خلاصه پایان نامه (چکیده پایان نامه در حداکثر 250 کلمه به زبان فارسی): هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش معنوی و سرزندگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار می باشد. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 3212 نفر بود که حجم نمونه با توجه به حجم جامعه و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 345 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی عبدالله زاده(1388)، سرزندگی تحصیلی دهقانی‌‌زاده و حسین چاری(1391) و اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بودند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که در سطح 05/0 رابطه ی مثبت و معنی داری بین هوش معنوی با سرزندگی مشاهده گردید همچنین در سطح 01/0 رابطه مثبت و معنی داری بین سرزندگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی مشاهده گردید. همچنین هوش معنوی و سرزندگی تحصیلی می تواند اشتیاق تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کنند. کلمات کلیدی: شادکامی، هوش معنوی، سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار.

کلیدواژه‌ها: شادکامی، هوش معنوی، سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار.

M.A. Thesis:

The Relationship between Spiritual Intelligence and Academic Buoyancy with Educational Enthusiasm Students of Sabzevar Azad University

Abstract(include summary, goals, executive ways and results): The aim of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence and academic buoyancy with academic engagement of Sabzevar Azad University students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study was all students of Sabzevar Azad University in the academic year 1399-1400 with a number of 3212 people. Simple was chosen to fit the size of the community. The instruments used in this study included: standard questionnaires of spiritual intelligence Abdullahzadeh (2009), Dehghani-Zadeh and Hossein Chari (2012) and Fredericks, Bloomfield and Paris (2004). Multivariate regression analysis and Pearson correlation were used to test the research hypotheses. The results showed that at the 0.05 level a positive and significant relationship was observed between spiritual intelligence and academic buoyancy. Also at the 0.01 level a positive and significant relationship was observed between academic buoyancy and academic engagement. Spiritual intelligence and academic buoyancy can also predict students' academic engagement. keywords: Happiness, spiritual intelligence, academic buoyancy, academic engagement, students of Sabzevar Azad University.

Keywords: Happiness, spiritual intelligence, academic buoyancy, academic engagement, students of Sabzevar Azad