پایاننامهی کارشناسی ارشد: مریم شاهی، ۱۳۹۹
بررسی رابطه خویشتن شناسی وکنترل تفکرات باپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد سبزوار
پیشرفت تحصیلی یکی از ملاکهای کارایی نظامهای آموزشی است و تحلیل عوامل موثر بر آن یکی از اساسیترین موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی است بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه خویشتنشناسی و کنترل تفکّرات با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است، جامعه پژوهش را دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد سبزوار در سال 1399 تشکیل دادهاند. از بین 300 نفر دانشجوی علوم تربیتی تعداد 119 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند.. با پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994)، پرسشنامه خویشتنشناسی دیوید وِتن و کِیم کمرون (1991) و کنترل تفکّرات کُرکوران و فیشر (2000) و تهیّه لینک پرسشنامهها و قراردادن لینک در سایت دانشگاه و فضای مجازی دانشجویان به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای تجزیه تحلّیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. بین کنترل تفکّرات کل و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری به دست نیامد ولی در زیرمؤلفههای کنترل تفکّرات تنها در مؤلفه کنترل اجتماعی رابطه معنیداری نبود و در دیگر مؤلفهها (کنترل پریشانی و آشفتگی، نگرانی، تنبیه و ارزیابی مجدد) رابطه معنیداری وجود داشت. بین خویشتنشناسی کل و زیرمولفهها نیز رابطه معنیداری به دست آمد. با شناخت دانشجویان از خود و کنترل افکار میتوان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بالا برد.. یافتههای این پژوهش می تواند برای کارشناسان تعلیم وتربیت، اساتید و دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها:
پیشرفت تحصیلی، خویشتنشناسی، کنترل تفکرات نامطلوب
M.A. Thesis:
Survey relation of self knowledge and control of thinking with academic achievement on student of Islamic Azad university branch of Sabzevar
Academic achievement and its related factors, in general, the rate of academic achievement and its decline is one of the criteria for the efficiency of educational systems. The research method is correlational. The research population is students of Sabzevar Azad University in the field of educational sciences in 2020. 119 students were selected from among 300 students of educational sciences and placing the link on the university website and students' virtual space answered the questionnaires. SPSS software were used for data analysis.There was no significant relationship between control of total thinking and academic achievement, but in the subcomponents of thought control, there was no significant relationship only in the component of social control and there was a significant relationship in other components. There was a significant relationship between total self-knowledge and subcomponents.By students 'self-knowledge and control of thoughts, students' academic achievement can be increased. The findings of this study can be used for education experts, professors and students.
Keywords:
academic achievement, self-knowledge, control of undesirable thoughts.