دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فاطمه ایتی، ۱۳۹۹

بررسی ایرادات مربوط به مقررات قانونی توبه مجرم در مقایسه با مبانی فقهی

چکیده توبه یکی از مفاهیم دینی ماست. در تعریف توبه گفته شده است، بازگشت از گناه قولی و فعلی و فکری یا پاک کردن قلب از گناهان و بازگشت از دوری حق تعالی به نزدیکی به او یا ترک گناهان در زمان حال و عزم حتمی بر ترک آن در آینده و تلافی کردن تقصیرهای گذشته یا بازگشت از مخالفت حق به سوی موافقت او. توبه مجرم در عین حال که شرایط دشواری دارد، در شرع اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است. این اصطلاح فقهی به حقوق موضوعه کشور نیز راه یافته است به طوری که توبه در قانون مجازات اسلامی یکی از اسباب تخفیف مجازات نام گرفته است. بنابراین توبه را نباید فقط محدود به شرع و فقه کرد. مراد از «توبه» در قانون بیشتر مربوط به جرایمی است که موجب حد شرعی شود. بنابراین اگر متهم پیش از اثبات جرم توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط می‌گردد. در بعضی از جرائم تعزیری فرد مجرم می تواند با توبه کردن به شرط آنکه توبه او مورد قبول قاضی قرار گیرد از مجازات رهایی یابد یا خود را مستحق تخفیف مجازات کند. یکی از خطرهای مساله توبه این است که اگر در هر مرحله ای ثابت شود که فرد واقعاً توبه نکرده است بلکه تظاهر به توبه کرده است، مجازات نه تنها اعمال می شود بلکه در جرایم تعزیری حداکثر مجازات پیش بینی شده در قانون لحاظ می شود. مواد ??? تا ??? قانون مجازات اسلامی، به طور خاص به مبحث توبه اختصاص یافته، البته مقنن در سایر مواد این قانون نیز به مقتضای بحث، از این واژه استفاده کرده است. در این پژوهش به بررسی این مواد پرداخته و ایرادات و اشکالات وارد بر آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. کلمات کلیدی: مقررات قانونی، توبه مجرم، مبانی فقهی

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: مقررات قانونی، توبه مجرم، مبانی فقهی

M.A. Thesis:

Investigating the objections to the legal regulations of the penitentiary against the jurisprudence

Abstract: Repentance is one of our religious concepts. In the definition of repentance, it is said to return from the present, present and intellectual sin, or to purify the heart from sins, and to return from the distance of the Almighty to near Him, or to forsake sins in the present, and to be sure of forsaking it in the future and avenging past sins. Or a return from right-wing opposition to his consent. The repentance of the offender, while having difficult conditions, has a high status in Islamic law. This jurisprudential term has also found its way into the subject law of the country, so that repentance in the Islamic Penal Code is one of the reasons for reducing the punishment. Therefore, repentance should not be limited to Sharia and jurisprudence. The meaning of "repentance" in the law is mostly related to crimes that cause the sharia limit, and among these are the crimes of usurpation and moharebeh. Therefore, if the accused repents before the crime is proven and his remorse and correction is proven to the judge, the hadd will be revoked. In some ta'zir crimes, the offender can be released from punishment by repenting, provided that his repentance is accepted by the judge, or he deserves a mitigation of punishment. One of the dangers of the issue of repentance is that if at any stage it is proven that the person has not really repented but pretended to repent, the punishment will not only be applied but also the maximum punishment provided by law in ta'zir crimes. Articles 114 to 119 of the Islamic Penal Code are specifically devoted to the subject of repentance, although the legislator has used the term in other articles of this law as well. In this research, we will examine these materials and examine the problems and drawbacks caused by them. Keywords: legal regulations, criminal repentance, jurisprudential principles

Keywords: Keywords: legal regulations, criminal repentance, jurisprudential principles