دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: حجت اله محمدیان، ۱۳۹۹

رابطه مدیریت کلاس معلمان با هیجان تحصیلی و جهت گیری هدف دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان

هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کلاس معلمان و هیجان تحصیلی دانش آموزان با جهت گیری هدف دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی ازنوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان (1025 نفر)، که تعداد 248 نفر براساس جدول مورگان انتخاب؛ همچنین کلیه معلمان دوره دوم متوسطه (215نفر) که تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استفاده شده است، یکی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس درس ولفگانگ و گلیکمن(1986)، پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران، گوئتز و فرانزل (2005) و پرسشنامه جهت گیری هدف میدگلی و همکاران (1998) با استفاده از آلفای کرونباخ، ضرایب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب سبک مدیریت کلاس (81/0)، جهت گیری هدف (83/0) و هیجان تحصیلی (86/0) محاسبه گردید و همچنین برای اطمینان از روایی ابزار اندازه گیری از روش روایی محتوا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون ، آزمون کلموگرف اسمیرنف و تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها،فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه میان مدیریت کلاس معلمان و هیجان تحصیلی با جهت گیری هدف دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر شیروان تایید گردید. همچنین بین مدیریت کلاس معلمان با جهت گیری هدف دانش آموزان و هیجان تحصیلی دانش آموزان با جهت گیری هدف دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها: سبک مدیریت کلاس، هیجان تحصیلی ، جهت گیری هدف

M.A. Thesis:

Relationship between classroom management styles with Academic Emotions and the Achievement Goal Secondary School Students in Shirvān

This study aims to investigate the relationship between teachers' classroom management and Academic Emotions and goal orientation of secondary school students in Shirvan. The research method is descriptive and correlational. For this purpose, 248 students were selected by random sampling method from all 12th grade students in the second grade of high school for boys in Shirvan (695 students). Also, 70 people were selected from the community of male secondary school teachers of these two institutions. The data collection tool of this research is a questionnaire and a package of answers. In this study, three questionnaires were used to collect information, one was the classroom management style questionnaire and the other was the academic excitement questionnaire of Pekran, Goetz and Franzel (2005), the goal orientation questionnaire of Midgley et al. 70% and 68% and the validity and reliability of the Academic Emotions and Goal Orientation Questionnaire were estimated at 74%, 95%, 77% and 85%, respectively. For data analysis, Pearson and Spearman correlation methods with distribution diagram and Kolmogorov-Smirnov test, T and Anova tests and multivariate regression analysis were used. Based on the results of data analysis, the research hypothesis that there is a relationship between classroom management style with self-regulated learning and academic achievement was confirmed. The results also show that the relationship between these variables is inverse, meaning that as the scores of the classroom management style decrease (ie, from the interventionist style to the interactive style), the scores of learning academic excitement and goal orientation increase. Finds. There is also a significant relationship between teachers' classroom management and Academic Emotions with the goal orientation of male students.

Keywords: classroom management style, Academic Emotions, goal orientation