دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمد توسلی پور، ۱۳۹۹

بررسی شروط غیرمنصفانه در قرارداد های اقتصادی تجارت الکترونیک با توجه به حقوق مصرف کنندگان

رشد مبادلات تجاری الکترونیکی موجب شده است که مسائل متعددی نیز به تبع این معاملات در عرصه حقوقی و اقتصادی بروز نماید. شروطی که در قراردادهای تجاری الکترونیکی به کار می رود از آن جهت که در محیط الکترونیکی منعقد می شوند نسبت به شروط مندرج در قراردادهای سنتی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. مسلما با توجه به اصل حاکمیت اراده طرفین در تعیین شروط مندرج در قراردادهای الکترونیکی محدودیتی ندارند. در پژوهش حاضر شروط غیر منصفانه مندرج در قراردادهای تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار می گیرد. به نظر می رسد که تمامی قواعد مربوط به شروط در قراردادهای سنتی در قراردادهای الکترونیکی هم جریان دارد. مطابق قانون تجارت الکترونیک شروط غیر منصفانه ای که باعث ضرر رساندن به حقوق طرف مقابل شود اثر حقوقی ندارد و باطل است. تشخیص منصفانه بودن یا نبودن شرط بر عهده دادگاه است . تجارت الکترونیک به علت سهولت در استفاده خیلی زود مورد پذیرش همه افراد قرار گرفت. برای جلوگیری هر گونه اختلافی در بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان قانون تجارت الکترونیک در فصلی جداگانه قوانینی را برای حمایت از مصرف کنندگان پیش بینی نمود. حقوق مصرف کنندگان در تجارت الکترونیک در سه محور تعهد به ارائه اطلاعات کامل، حق انصراف و ممانعت از ایجاد شروط غیر منصفانه می باشد . غیر منصفانه بودن قراردادها مبنایی برای دخالت دولت در حقوق قراردادها است . در همین زمینه برخی قوانین حمایتی در جهت مبارزه با اقدامات ضد رقابتی و انحصار طلبی تدوین شده است .

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: حقوق مصرف کننده ، قراردادهای تجارت الکترونیک، قرارداد، شروط غیر منصفانه

M.A. Thesis:

Investigation of Unfair Terms in E-Commerce Economic Contracts Regarding Consumer Rights

The growth of e-commerce exchanges has caused many issues to arise in the legal and economic fields as a result of these transactions. Terms used in e-commerce contracts have unique characteristics because they are concluded in the electronic environment compared to the terms in traditional contracts. Certainly, according to the principle of sovereignty, the will of the parties is not limited in determining the conditions contained in electronic contracts. In the present study, the unfair terms of e-commerce contracts are investigated. It seems that all the rules related to the terms in traditional contracts also apply to electronic contracts. Under e-commerce law, unfair terms that harm the rights of the other party have no legal effect and are void. It is up to the court to determine whether the condition is fair or not. E-commerce was soon accepted by everyone due to its ease of use. In order to prevent any differences between consumers and producers, the e-commerce law in a separate chapter provided rules to protect consumers. Consumer rights in e-commerce are in three areas of commitment to provide complete information, the right to cancel and the prevention of unfair conditions. The unfairness of contracts is the basis for government interference in contract law. In this regard, some protection laws have been developed to combat anti-competitive and monopolistic measures.

Keywords: Keywords: Consumer rights, e-commerce contracts, contracts, unfair terms