دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: زهرا هادیان، ۱۳۹۹

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان، راهبردهای مقابله ای با استرس و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان متوسطه شهر اسفراین

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان، راهبردهای مقابله با استرس و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان متوسطه اسفراین بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه ی تحقیق کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهرستان اسفراین مشغول تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 40 نفر از نوجوانانی که واجد ملاک های نمونه گیری بودند، انتخاب؛ و 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابتدا نوجوانان با استفاده از ابزارهای تحقیق و ملاک های ورود به گروه غربالگری شده و 40 نفر از آن ها که از نظر مولفه های مورد نظر (تنظیم شناختی هیجان، اعتیاد به اینترنت و راهبردهای مقابله با استرس) در سطح نامطلوب قرار داشتند و واجد ملاک های ورود به گروه بودند، انتخاب شده و سپس با روش نمونه گیری هدفمند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه 20 نفره تقسیم شده و بعنوان گروه آزمایش و گروه کنترل در نظر گرفته شدند. برای گروه آزمایش، جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی(کابات زین، 2010) اجرا گردید درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه نمونه قبل و بعد از مداخله، به سوالات پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ،، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گروس و جان، 2003)، و پرسشنامه راهبرد های مقابله ای( فلکمن و لازاروس، 1988) بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر مولفه های راهبردهای مقابله ای (مساله مدار(016/22=F، 220/0=eta))؛ (هیجان مدار(831/36=F، 321/0=eta))؛ اثربخش است. همچنین آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر مولفه های تنظیم شناختی هیجان (ارزیابی مجدد شناختی (438/42=F، 518/0=eta))؛ (بازداری بیانگر (737/31=F، 446/0=eta))؛ اثربخش است. و در نهایت آموزش ذهن آگاهی اعتیاد به اینترنت را کاهش داده است(574/101=F، 437/0=eta).

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه ها: مهارت های ذهن آگاهی، راهبردهای مقابله ای، تنظیم شناختی هیجان، اعتیاد به اینترنت.

M.A. Thesis:

The Effectiveness of Mindfulness Training on Cognitive Emotion Regulation٫ Adolescent Stress Coping Strategies and Internet Addiction

The aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness training on cognitive emotion regulation, coping strategies with stress and Internet addiction of Esfarayen high school students. The research method was quasi-experimental pre-test and post-test with experimental group and control group. The study population was all high school students in Esfarayen city in the academic year of 2009-2010, which selected 40 adolescent women who met the sampling criteria; And 20 people were selected as the experimental group and 20 people as the control group. First, adolescents were screened using research tools and criteria for entering the group, and 40 of them were at an unfavorable level in terms of the desired components (cognitive regulation of emotion, Internet addiction and coping strategies) and met the criteria. Were included in the group, were selected and then were divided into two groups of 20 people by purposive sampling method and random replacement and were considered as experimental group and control group. For the experimental group, mindfulness-based cognitive therapy sessions were performed (Kabat Zayn, 2010) while the control group received no training. Both sample groups answered the questions of the research questionnaires before and after the intervention. The research instruments included Kimberly Young Internet Addiction Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire (Gross and John, 2003), and Coping Strategies Questionnaire (Fleckman and Lazarus, 1988). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. the results showed that: Training of mindfulness skills on the components of coping strategies (problem-oriented (F = 22.016, era = 0.220)); (Emotion-oriented (F = 831/36, eta = 321)); It is effective. Also training mindfulness skills on the components of cognitive emotion regulation (cognitive reassessment (F = 42.438, eta = 0.518)); (Express inhibition (F = 31.737, eta = 0.446)); It is effective. Finally, mindfulness training is effective on Internet addiction (F = 101.574, eta = 0.437).

Keywords: Keywords: Mindfulness skills, coping strategies, cognitive emotion regulation, internet add