دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: اکرم یوسفی، ۱۳۹۹

رابطه درگیری تحصیلی؛خودپنداره تحصیلی و سبک مدیریت کلاسی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان های شاهد شهرستان سبزواردرسال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸

ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه درگیری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و سبک مدیریت کلاسی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزواردرسال تحصیلی 99-1398 انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 می‌باشند. تعداد کل دانش آموزان مدارس 260 نفر می‌باشد (115 دختر و 145 پسر) که از این میان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبی و طبق جدول مورگان 220 نفر انتخاب و پرسشنامه بین آنها پخش شد. جهت شناسایی از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده گردید. (پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) - پرسشنامة خودپندارة تحصیلی یسن چن (2004)، پرسشنامه سبک‌های مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه تفکر انتقادی فاسیون (1990)) تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss ویراست 21 در سطح آمار توصیفی با استفاده از مشخصه‌های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و دراستنباطی آزمون نرمالیتی، رگرسیون چند متغیره و مدلسازی معادلات ساختاری و همبستگی استفاده گردید. بر اساس اطلاعات موجود بین درگیری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و سبک مدیریت کلاسی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزواردرسال تحصیلی 99-1398 رابطه معناداری وجود دارد. نیز نتایج نشان داد بین درگیری تحصیلی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزواردرسال تحصیلی 99-1398رابطه معناداری وجود دارد. بین خودپنداره تحصیلی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 99-1398رابطه معناداری وجود دارد. بین سبک مدیریت کلاسی با تفکرانتقادی دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 رابطه معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: درگیری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی، سبک مدیریت کلاسی، تفکرانتقادی.

M.A. Thesis:

The Relationship between Academic Involvement and Academic Self-Concept; Classroom Management Style by Critical Thinking of Students in Witness High Schools in Sabzevarsal ۲۰۱۹-۲۰۲۰

The aim of this study was to investigate the relationship between academic engagement, academic self-concept and classroom management style with critical thinking of students in Shahed high schools in Sabzevar during the academic year 2019-2020. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of descriptive nature. The statistical population includes all students of Shahed high schools in Sabzevar city in the academic year of 2009-2010. The total number of school students is 260 (115 girls and 145 boys), of which 220 people were selected by relative random sampling method and according to Morgan table, a questionnaire was distributed among them. Standard questionnaires were used for identification. (Zarang Academic Conflict Questionnaire (2012) - Jessen Chen Academic Self-Concept Questionnaire (2004), Wolfgang and Glickman Classroom Management Styles Questionnaire (1986), Fasion Critical Thinking Questionnaire (1990)) Data analysis using SPSS software version 21 at the statistical level Descriptive was used using the statistical characteristics of frequency, percentage, mean and standard deviation and in inferentiality, normality test, multivariate regression and structural equation and correlation modeling were used. Based on the available information, there is a significant relationship between academic conflict, academic self-concept and classroom management style with the critical thinking of control high school students in Sabzevar city in the academic year 2019-2020. The results also showed that there is a significant relationship between academic conflict and critical thinking of control high school students in Sabzevar city in the academic year 2019-2020. There is a significant relationship between academic self-concept and critical thinking of control high school students in Sabzevar city in the academic year 2019-2020. There is a significant relationship between classroom management style and critical thinking of control high school students in Sabzevar city in the academic year 2019-20.

Keywords: Academic Conflict, Academic Self-Concept, Classroom Management Style, Critical Thinking