دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: معصومه جغتائی، ۱۳۹۸

بررسی علت های ترک دوره ی اموزشی در اموزشگاه های زبان انگلیسی مطالعه موردی اموزشگاهای زبان انگلیسی جغتای

چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ، تحلیل و طبقه بندی دلایل احتمالی ترک تحصیل دانش آموزان زبان انگلیسی با استفاده از مصاحبه ای نیمه ساختارمند در یک محیط کمتر توسعه یافته در ایران انجام شده است. مطالعه حاضر تلاش کرده است تا عوامل موجود را که می تواند مانع از ورود به کلاس های درس زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان بشود، را بیان کند. یافته های بحث، با توجه به تحلیل دیدگاه معلمان انگلیسی شامل سیزده نفر از مربیانی که در دوره های بزرگسال آموزش زبان دوم فعالیت داشتند ونیز استناد به ابزاری هنجاریابی شده و معتبر شامل پرسشنامه ی ترک تحصیل زبان آموزان در محیط های آموزش زبان به عنوان زبان خارجی توسط جوان و مدرسی (2018)، دلایل ترک تحصیل را دو طبقه متغیر اصلی از جمله متغیرهای خارجی و متغیرهای داخلی نشان داد. با توجه به متغیرهای درونی، عواملی درونی همچون عدم اعتماد به نفس ، کمبود وقت و بودجه دانش آموزان، وضعیت زناشویی و رفتن به مکان جدید و نیز عوامل خارجی شامل معلمان، محیط مدرسه ، رفتارهای کارکنان ، مدیریت آموزشگاه و همکلاسی ها بودند. دلایل احتمالی ترک تحصیل علی الخصوص در مورد فراگیران زبان انگلیسی در پایان تحلیل شدند.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: ترک تحصیل ، متغیرهای خارجی ، متغیرهای داخلی ، مؤسسات آموزشی زبان انگلیسی.

M.A. Thesis:

Investigating dropout factors in private English schools :A case study in joghatay English institutes

Abstract The current research aimed at identifying, analyzing and categorizing the causes of English students dropout in a less privileged area using interview datasets. The researcher made an attempt to find out the existing factors, which might lead to stop joining English classes in an Iranian context- private English schools in Joghatai, Iran through analyzing some English teachers’ perspectives and drawing on an existing questionnaire developed and validated by Javan and Modarresi (2018) named Foreign Language Learners’ Dropout (FLLD). The findings produced two sets of factors, which were classified into two main variables, including 1) external variables and 2) inner categorization-based or internal variables. Internal factors included learners’ lack of confidence, lack of time and budget, marital status, and moving to a new place; the external factors included teacher effect, school environment, staff behaviors, school management, and classmates. Possible implications of the study including dropout factors especially among English language learners were presented in the end.

Keywords: Key words: Dropout, External variables, Internal variables, English Language Institutes.