دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فاطمه صفری، ۱۳۹۸

اثربخشی روش تدریس بایبی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر هیجان های تحصیلی و باورهای فراشناختی دانش آموزان دختر پایه ششم دبستان شهرستان جوین سال تحصیلی ۹۸_۱۳۹۷

پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر روش تدریس بایبی مبتنی بر سازنده گرایی بر هیجان های تحصیلی و باورهای فراشناختی دانش آموزان انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر جوین تشکیل دادند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور تعداد 60 نفر از دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی شهر جوین که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش درس ریاضی و علوم با روش تدریس بایبی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی به مدت دو ماه در مجموع 32 جلسه 45 دقیقه ای ( هر هفته دو جلسه برای ریاضی و دو جلسه برای علوم) قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران AEQ (2005) و پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون MCQ (2004) استفاده گردید. داده های حاصل از این طرح با استفاده از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روش های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) با کمک نرم افزار آماری SPSS ویراست23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که روش تدریس بایبی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر هیجان های تحصیلی و باورهای فراشناختی و مولفه های آن ها در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها: روش تدریس بایبی، هیجان های تحصیلی، باورهای فراشناختی

M.A. Thesis:

The Effectiveness of the Bybee Teaching Method Based on Constructivism on Academic Excitement and Metacognitive Beliefs of Sixth Primary School Girl Students in Jovein٫ academic year ۱۳۹۷-۹۸

The purpose of this study was to investigate the effect of Bybee teaching method based on constructivism of Academic Excitement and meta-cognitive beliefs of students. The statistical population of this study was female students of sixth elementary school in Jovein city. The research method was semi-experimental pre-test-post-test with control group. For this purpose, 60 students from sixth grade primary school in Jovein city who were studying in the academic year of 97-98 were selected using multistage cluster sampling method. In the experimental and control groups (each group was 30 ) Were placed. The experimental group was influenced by the math and science h instruction with Bybee teaching method based on constructivism for two months for a total of 16 sessions 45 minutes (every week two sessions for math and week two sessions for science) and the control group trained with traditional method. Data were collected using the Academic Excitement Questionnaire Pakran AEQ (2005) and the Metacognitive Beliefs Questionnaire Wells and Hatton MCQ (2004). The data from this design were analyzed useing descriptive statistics methods such as mean and standard deviations, and inferential statistics methods(multivariate covariance analysis and single-variable covariance analysis), with help statistical software SPSS ED. 23. As a result, the teaching with the teaching method of Bybee has been based on the constructivism of Academic Excitement and meta-cognitive beliefs of female students of sixth elementary school.

Keywords: Bybee teaching, Academic Excitement, meta-cognitive beliefs