دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: سمانه صفا، ۱۳۹۷

رابطه رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان در مدارس دولتی متوسطه دوره اول و دوم سبزوار

پژوهش حاضر به منظور ترسیم نیمرخ سواد اطلاعاتی اساتید و رابطه آن با کیفیت تدریس انجام شده است.پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی است .جامعه آماری شامل دو جامعه است که جامعه اول جامعه دانشجویان ، کلیه دانشجویان رشته های علوم انسانی در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار و جامعه دوم جامعه اساتید بود که کلیه اساتید رشته های علوم انسانی در مقطع تحصیلات تکمیلی بود. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از جدول مورگان 191 به دست آمد و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه دوم، جامعه اساتید نیز کلیه اساتید رشه های علوم انسانی در سطح تحصیلات تکمیلی بود که به شیوه تمام شماری 92 نفر انتخاب شدند. برای گرداوری اطلاعات از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی ایزنبرگ و برکویتز(2011)و کیفیت تدریس سراج استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد همه خرده مقیاس های سواد اطلاعاتی و کیفیت تدریس باهم همبستگی مثبت و معنی دار دارند. یعنی استادانی که دارای سواد اطلاعاتی بالایی بودند از دیدگاه دانشجویان دارای کیفیت تدریس بالایی نیز بودند و در امر تدریس و انتقال مفاهیم درسی به دانشجویان بهتر عمل کردند.

کلیدواژه‌ها: نیمرخ سواد اطلاعاتی، کیفیت تدریس، آموزش عالی

M.A. Thesis:

The Relation of Spiritual Leadership and Psychological Capital in the teacher's occupation motivation in Public High Schools in First and Second Periods in sabzvar

The present study aims to draw the profile of professors' information literacy and its relationship with teaching quality. The present study is descriptive of correlational type. The statistical society consists of two societies: the first society of students, all students of humanities at the time Graduate studies at the Islamic Azad University of Sabzevar and the second community of professors who were all professors in the field of humanities at postgraduate level. Students' sample size was obtained using Morgan's 191 table and was selected using simple random sampling. In the second community, the professors' community was all graduate level humanities scholars who were selected in a total of 92 individuals. For information gathering, Eisenberg & Berkowitz Literacy Inventory (2011) and Seraj teaching quality were used. Data was analyzed using one-sample t-test and Pearson correlation. The results showed that all subscales of information literacy and teaching quality have a positive and significant correlation. Teachers with a high level of informational literacy also had high-quality students with a better understanding of teaching and transferring the concepts of the course to students

Keywords: Information literacy profile, teaching quality, higher education