دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: زهره مقدم، ۱۳۹۷

بررسی مقایسه ای تاثیر مهارت های فنی و حرفه ای بر نگرش شغلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان شهرستان سبزوار

پژوهش حاضر با هدف برسی ارزیابی تاثیر مهارت های فنی و حرفه ای دانش اموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان سبزوار بر نگرش شغلی و سازگاری اجتماعی انان در سال تحصیلی 97-96 انجام گرفت و از نوع پژوهش های علی-مقایسه ای می باشد .نمونه پژوهش در این برسی شامل 80نفر از دانش اموزان مقطع دوم دبیرستان سبزوار بوده که در دو گروه 40نفری (اموزش دیده و اموزش ندیده) قرار داشتند و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.داده های تحقیق از طریق پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل(1961)و پرسشنامه نگرش شغلی سوفور و همکاران (2012) جمع اوری گردید.یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار اماری spss و ازمون های تحلیلی واریانس چند تغیره و تک متغیره مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد بین میانگین نمرات نگرش شغلی p<0/01 n=0/36) 80/20=f(76,1)) و سازگاری اجتماعی p<0/05 n=0/12) 5/17=f(76,1) در گروه های اموزش دیده تفاوت معنی داری وجود دارد.به این صورت که میانگین نمرات گروه اموزشی دیده به طور معنی داری در دو متغیر نگرشی شغلی و سازگاری اجتماعی بیشتر از گروه اموزش ندیده است.با توجه با نتایج حاصله میتوان اذعان داشت که اموزش گروهی مهارت های فنی و حرفه ای از طریق ارتقای شاخص های نگرش شغلی و سازگاری اجتماعی .

کلیدواژه‌ها: مهارت های فنی حرفه ای ؛نگرش شغلی ؛سازگاری اجتماعی

M.A. Thesis:

A Comparison of the Effect of Technical and vocational Skills of sabzevar students on their work Attitudes and Social Adjustment

The purpose of this study was to evaluate the effect of technical and vocational skills of second grade high school students of Sabzevar on their job attitudes and their social adjustment in the academic year of 97-96. It is a causal-comparative research. The research sample This study included 160 second-grade students from Sabzevar High School in two groups of 80 students (trained and untrained) and were selected by simple random sampling. Data were collected through Bell's Social Adjustment Inventory (1961) and a questionnaire The attitude of Sufour et al. (2012) was gathered. The research findings were analyzed using spss software. The analytic variables of multiple and univariate variables were analyzed. The results showed that the mean of job attitudes scores p = 0/01 = n = 0/36) (80/20 = f (76,1)) and social adjustment p <0/05 n = 12/12) 5/17 = f (76,1) in training groups There is a significant difference between the two groups. However, the mean scores of the studied group are not significantly different in the two attitudes of occupational and social adjustment than in the educated group. With regard to the results, it can be acknowledged that group training of technical skills and Professional through promotion of attitudes and social adjustment indicators. Can help students reduce their work and social (interpersonal) problems, so a group of technical and vocational skills can be used to promote student and student interpersonal indicators.

Keywords: Professional technical skills; job attitude; social adjustment