دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمد اکبری، ۱۳۹۸

ارزیابی موانع توسعه شاخص های رقابت پذیری صنعت توریسم در ایران

هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیر استراتژیهای رقابت پذیری گردشگری برای رفع موانع توسعه شاخص های رقابت پذیری صنعت توریسم ایران می باشد. روش این تحقیق از نوع کاربردی بوده و جامعه اماری این تحقیق کلیه کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و شعبات انها در شهرستانها به تعداد 150 نفر می باشد که از طریق روش طبقه ای تصادفی به تعیین حجم نمونه پرداخته شده که طبق جدول مورگان ، تعداد نمونه اماری 107 نفر می باشد. روش گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای و از نوع همبستگی بوده و توسط نرم افزار spss تحلیل شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که استراتژی¬های رقابت پذیری گردشگری بر ای کاهش موانع توسعه صنعت توریسم ایران تاثیر دارند. نتایج حاصل از رتبه بندی نشان می دهد که بالاترین رتبه مربوط به استراتژی‌های چهارچوب تنظیمی، محیط کسب و کار و زیرساخت‌ها و در نهایت منابع انسانی، فرهنگی و طبیعی می‌باشد. لازم به ذکر است که اولویت بندی¬های انجام گرفته بـه معنـی اخـتلاف زیـاد ایـن عوامل از نظر اهمیت نم یباشد، بلکه با توجه به اختلاف اندکی که در عدد مربوط به رتبه برخی از عوامل وجود دارد می توان گفت کـه تمـامی ایـن عوامـل بـه نـوعی از اهمیت بالایی برخوردارند و رتبه بندی به منظور تعیین اهمیـت نسـبی آنهـا صـورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها: رقابت پذیری، گردشگری، تقاضای توریسم، ایران

M.A. Thesis:

Evaluation of Barriers to Development of Competitiveness Indicators of Tourism Industry in Iran

The purpose of this paper is to determine the impact of tourism competitiveness strategies on the demand for tourism in Iran. is. The method of this research is applied and the population of this research is all the experts and managers of the Directorate General of Cultural Heritage and Tourism of Khorasan Razavi, 150 people. The sample size was determined by random sampling. According to Morgan table, the number The sample is 107 people. The data collection method was a questionnaire and correlation type and analyzed by SPSS software. The results of the research indicate that tourism competitiveness strategies affect the demand for tourism in Iran. The results of the ranking show that the highest rank is related to the regulatory frameworks, the business environment and infrastructure, and ultimately human, cultural and natural resources. It should be noted that the prioritization does not mean that these factors are highly significant in terms of importance, but due to the small difference in the number related to the rating of some factors, one can say that all of these factors are of some high importance. And ranked in order to determine their relative importance.

Keywords: competitiveness, tourism, tourism demand, Iran