دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فاطمه سلیمانی، ۱۴۰۴

اثربخشی استفاده از فناوری های نوین آموزشی بر بهبود یادگیری خواندن و نوشتن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از فناوری های نوین آموزشی بر بهبود یادگیری خواندن و نوشتن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 1403_1404 صورت گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف آن جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی است و از نوع پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی مدرسه تشکیل داده است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس استفاده شده‌است. دانش‌آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی به تعداد 40 نفر و به‌صورت20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. بعلت دردسترس بودن نمونه دختران در این پژوهش فقط دختران مورد بررسی قرار گرفتند. در ضمن نمونه بصورت هدفمند (دارای ملاک ورود) انتخاب و ابتدا تست مهارت خواندن و نوشتن و خودکارامدی روی دانش اموزان که معلمان گفته بودند از نظر خواندن و نوشتن و خودکارامدی ضعیف هستند، تستها اجرا و کسانی که ذر این متغیرها در طبقه ضعیف یا کم بودند بعنوان نمونه انتخاب شدند. و بصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل، برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای محیط خارج از مدرسه (منازل) و داخل مدرسه اسلایدهای مرتبط با بهبود خواندن و نوشتن، آزمون سنجش توانایی خواندن و نوشتن از دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار داده می‌شوند. و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان جینک و مورگان (1999) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار‌ آماری SPSS استفاده شد. جهت انجام آمار توصیفی از شاخص های آماری مانند میانگین و انحراف معیار استفاده گردید؛ همچنین در قسمت سنجش متغیرها و آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن داده‌ها از این نرم افزار استفاده شد و ، به در نهایت به منظور آزمون فرضیات تحقیق از روش تحلیل کوواریانس استفاده شدنتایج حاصله نشان داد با توجه به نتایج جدول چون سطح معناداری آزمون لامبدای ویلکز (001/0) کمتر از 05/0 می باشد، نشان دهنده تفاوت بین حداقل یک متغیر وابسته(مهارت خواندن، مهارت نوشتن و خودکارامدی تحصیلی) در گروه های آزمایش و کنترل می باشد. به عبارتی آموزش استفاده از فناوری های نوین آموزشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته (مهارت خواندن، مهارت نوشتن و خودکارامدی تحصیلی) تاثیر مثبت دارد .لذا با 95 درصد اطمینان فرضیه تحقیقی تایید می شود.

کلیدواژه‌ها: فناوری های نوین آموزشی

Thesis:

The effectiveness of using modern educational technologies on improving reading and writing learning and academic self-efficacy of slow-learning students in the second grade of primary school in Neyshabur city in the academic year 1403-1404

This study aimed to investigate the effectiveness of using modern educational technologies on improving reading and writing learning and academic self-efficacy of slow-learning students in the second grade of primary school in Neyshabur in the academic year 1403-1404. This study is considered an applied research in terms of its purpose. The present study is a semi-experimental research type and used pre-test, post-test and control group. The study population in this study consisted of all slow-learning students in the second grade of primary school. In this study, a convenient random sampling method was used. 40 slow-learning students in the second grade of primary school were tested and studied, 20 in the control group and 20 in the experimental group. Due to the availability of a sample of girls, only girls were studied in this study. In addition, the sample was selected purposively (with entry criteria) and first a reading and writing skill and self-efficacy test was administered to students who teachers had said were weak in terms of reading and writing and self-efficacy. The tests were administered and those who were in the weak or low category in these variables were selected as samples. And they were randomly assigned to two groups. The data collection tools included programs and social networks for the environment outside the school (homes) and inside the school. Slides related to improving reading and writing, a test to measure the ability to read and write. Students were randomly placed in the experimental group and the control group. And the Jink and Morgan Student Academic Self-Efficacy Questionnaire (1999). SPSS statistical software was used to analyze the data. Statistical indicators such as mean and standard deviation were used to perform descriptive statistics; Also, in the variable measurement section and the Kolmogorov-Smirnov test, this software was used to determine the normality of the data, and finally, the analysis of covariance method was used to test the research hypotheses. The results showed that according to the results of the table, since the significance level of the Wilks Lambda test (0.001) is less than 0.05, it indicates a difference between at least one dependent variable (reading skills, writing skills, and academic self-efficacy) in the experimental and control groups. In other words, training in the use of modern educational technologies has a positive effect on at least one of the dependent variables (reading skills, writing skills, and academic self-efficacy). Therefore, the research hypothesis is confirmed with 95% confidence.

Keywords: New educational technologies