اکرم شورابی، ۱۴۰۴
			    
                تاثیر آموزش دانشآموزمحور بر پایستگی تحصیلی و میزان مشارکت در کلاس درس بین دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر سبزوار سال ۱۴۰۴- ۱۴۰۳
			    
                پژوهش حاضر با هدف: تاثیر آموزش دانشآموزمحور بر پایستگی تحصیلی و میزان مشارکت در کلاس درس بین دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر سبزوار به اجرا درآمد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر پایه چهارم دبستان در سال تحصیلی (1404-1403) شهر سبزوار به تعداد 60 نفر تشکیل میدهند. در این پژوهش روش نیمه (شبه) آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون وگروه کنترل انجام میشود. جامعه آماری متشکل ازکلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدائی شهر سبزوار در سال تحصیلی1404-1403به تعداد 1500 نفر بوده که 60  نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب میشوند. در مرحله نخست نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای از کل مدارس پسرانه ابتدائی در پایه چهارم انجام شده و در مرحله دوم، بطور تصادفی ساده و بر اساس قرعهکشی، دانشآموزان در دو گروه آزمایش (30نفر) و کنترل (30نفر) قرار میگیرند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بوده که در هر دو گروه توزیع و اجرا میشود. بعد از نمرهگذاری، درحالیکه گروه کنترل در فهرست انتظار باقی میمانند، برای دانشآموزان گروه آزمایش تدریس مطابق با رویکرد دانشآموزمحور انچام میشود و گروه کنترل همان محتوا با زمان برابر را به صورت گروهی با همان معلم به روش سنتی آموزش میبینند. سپس از هر دو گروه میخواهیم که مجدد به سوالات پرسشنامههایی که در پیش آزمون به آن پاسخ داده بودند، پاسخ دهند. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامهها قبلا سنجیده شده است.  به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در بخش آمار توصیفی شاخص های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارهای آماری به کار گرفته شده و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و تحلیل واریانس استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به این نتیجه میرسیم که آموزش دانشآموز محور بر پایستگی تحصیلی و مشارکت فعال در کلاس درس دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهرستان سبزوار مؤثر است و 6/74 درصد از تغییرات پایستگی تحصیلی و 7/71 درصد مشارکت فعال در کلاس درس ناشی از تاثیر آموزش دانش آموز محور بوده است.
                
                    کلیدواژهها:
                    واژه های کلیدی:  آموزش دانشآموزمحور - پایستگی تحصیلی - میزان مشارکت در کلاس درس
                
            
 
            
            
	
			      Thesis:
			    
                The effect of student-centered education on academic retention and classroom participation among fourth-grade elementary school students in Sabzevar city in the academic year 2024-2025.
			    
                The present study was conducted with the aim of: The effect of student-centered education on academic retention and the level of classroom participation among fourth grade elementary school students in Sabzevar city. The statistical population of this study consists of 60 fourth grade male students in Sabzevar city in the academic year (1403-1404). In this study, a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design and a control group is used. The statistical population consists of all fourth grade male students in Sabzevar city in the academic year 1403-1404, totaling 1500 people, of whom 60 are selected as a sample. In the first stage, multi-stage cluster random sampling was carried out from all boys' elementary schools in the fourth grade, and in the second stage, students are placed in two experimental (30 people) and control (30 people) groups by simple random drawing. The measurement tool is a questionnaire that is distributed and administered to both groups. After scoring, while the control group remains on the waiting list, teaching is carried out for the students in the experimental group according to the student-centered approach, and the control group is taught the same content for the same amount of time in a group with the same teacher in a traditional way. Then, we ask both groups to answer the questions of the questionnaires that they had answered in the pre-test again. The content validity of both questionnaires has been confirmed by a number of experts and educational management specialists, and the reliability of the questionnaires has been previously measured. In order to analyze the questionnaire data in the descriptive statistics section, statistical indicators such as frequency, mean, standard deviation, statistical tables and graphs have been used, and in the inferential statistics section, Kolmogorov-Smirnov tests and analysis of variance have been used. After analyzing the data, we conclude that student-centered education is effective on academic retention and active participation in the classroom of fourth-grade elementary school students in Sabzevar city, and 74.6 percent of the changes in academic retention and 71.7 percent of active participation in the classroom were due to the effect of student-centered education.
                
                    Keywords:
                    Keywords: Student-centered education - Academic retention - Level of participation in the classroom