الهه جزندری، ۱۴۰۳
			    
                تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر تفکر خلاق و سخت رویی دانش آموزان کلاس سوم شهرستان جوین سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲
			    
                پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر تفکر خلاق و سخت رویی دانش آموزان دختر کلاس سوم شهرستان جوین سال 1403-1402 انجام شد. مطالعه حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش و طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر کلاس سوم شهرستان جوین به تعداد 761 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی از میان مدارس دخترانه دوره اول ابتدایی شهرستان جوین  دو مدرسه به تصادف (30 نفر از یک مدرسه در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل از مدرسه دیگر) انتخاب شد. پس از تعیین گروه های مورد نظر، پیش آزمون از هر دو گروه گرفته شد. سپس گروه آزمایش، روش تدریس بدیعه پردازی را طی 8 جلسه 45 دقیقهای(هفته ای دو جلسه)، دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. بعد از اتمام برنامه، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس تفکر خلاق عابدی (1372) و پرسشنامه سخت رویی کوباسا (1989) بود. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره) با کمک نرم افزار اس پی اس اس ویراست 24 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش تدریس بدیعه پردازی بر تفکر خلاق و مولفههایش و سخت رویی و مولفههایش در دانش آموزان دختر کلاس سوم شهرستان جوین سال 1403-1402تأثیر معناداری داشته است)05/0(p<.
                
                    کلیدواژهها:
                    روش تدریس بدیعه پردازی، تفکر خلاق، سخت رویی
                
            
 
            
            
	
			      Thesis:
			    
                The effect of the innovative teaching method on the creative thinking and hardiness of the third grade  girl students of Jovein city ۲۰۲۳-۲۰۲۴
			    
                The present research was conducted with the aim of investigating the effectiveness f the innovative teaching method on the creative thinking and hardiness of the third grade girl students of Jovein city 2023-2024. The current study was a semi-experimental type of research with a control group and a pre-test and post-test design. The statistical population included all 761 third-grade female students in the city of Jovein, who were selected by random cluster sampling from among the girls' schools of the first year of elementary school in the city of Jovein, two schools randomly (30 people from one school in the experimental group and 30 people in the control group from another school) was selected. After determining the desired groups, a pre-test was taken from both groups. Then the experimental group received the innovation teaching method during 8 sessions of 45 minutes (two sessions per week), and the control group remained on the waiting list. After finishing the program, both groups were given a post-test. The tools used included Abedi's creative thinking scale (1372) and Kobasa's stubbornness questionnaire (1989). The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate and multivariate analysis of covariance) with the help of SPSS 24 software. The results showed that the innovative teaching method had a significant effect on creative thinking and its components, and hardiness and its components in the third grade girl students of Jovein city in 2023-2024 (p<0.05).
                
                    Keywords:
                    innovative teaching method, creative thinking, hardiness