محمد جمالی، ۱۴۰۲
			    
                بررسی تطبیقی قاعده اکراه از منظر مشهور فقها و آیت الله خوئی
			    
                در متون فقه اسالمی ، نقش اکراه در رفع مسئولیت کیاری به عنوان قاعدهای مسلم محسوب اسدت و تحدت
عنوان »رفع ما استکرهوا علیه« بیان شده است. دیدگاه و نظریه آیت اهلل خویی در برخی از موارد قاعده اکراه
نظرات با مشهور فقها متااوت است. هنگامی که مکرَه عاقل و بالغ است، بدا ترسدیم تدزاحم عقلدی بدی دو
محذور کشت و کشته شدن؛ ظالمانه بودن قتل اکراهی را مرتاع می داندد و بندابرای او را مسدتحق قصداص
ندانسته، تنها دیه را بر ذمه او مستقر می داند. ای در حالی است که مشهور، با تکیه بر برخی از ادله روایی و
اجماع، مکرَه را مستحق قصاص می دانند. اکراه در کالم فقها گاهی در معنای عام که شامل اجبار نیز است به
کار می رود؛ اما اکراهی که موجب رفع مسئولیت در قتل نیست، حالتی است که فرد درجاتی از قصد را دارد
و ازاینرو با اجبار یعنی حالتی که قصد فرد زایل شده است، متااوت و مشابه با اوطرار است . قصدد و اراده
در اعتبار اعمال حقوقی از اهمیت ویژهای برخوردار است، اگر قصدد و اراده انسدان بده دالیلدی مانندد اکدراه
مخدوش گردد، اعمال او ناوذ و اعتبار خویش را از دست میدهد؛ آیتاهلل خویی در »تهدید مادون ناس« با
نظر مشهور فقهای امامیه همعقیده است؛ ولی با استناد به قاعده »تزاحم« معتقدند درجایی که »مکره« بهطدور
مُسلم بر جان خود یا نزدیکان خود تهدید شده و به همی واسطه مرتکب قتل میگردد، مکره تا پایدان عمدر
زندانی میگردد و قاتل را نباید قصاص کرد و دیه پرداخت میگردد.
                
                    کلیدواژهها:
                    کلید واژه ها: قاعده اکراه، آیت اهلل خوئی ، مظریه مشهور فقها، اکراه در قتل
                
            
 
            
            
	
			      Thesis:
			    
                A comparative study of the rule of reluctance from the famous perspective of jurists and Ayatollah Khoei
			    
                In the texts of Islamic jurisprudence, the role of reluctance in the removal of
criminal responsibility is considered as an absolute rule, and it is stated under
the title "removal of our astikharwa against". Ayatollah Khoei's view and theory
in some cases, the rule of reluctance of opinions, is different from famous
jurists. When the desire is wise and mature, by drawing an intellectual conflict
between the two phenomena of killing and being killed; He considers the cruelty
of involuntary murder to be acceptable, and therefore, he does not deserve
retribution, and considers only the ransom to be his responsibility. This is
despite the fact that the famous people, relying on some narrative evidence and
consensus, consider Makra as deserving of retribution. In the words of jurists,
reluctance is sometimes used in a general sense that includes compulsion; But
reluctance, which does not remove the responsibility in murder, is a state in
which a person has some degree of intention, and therefore it is different from
compulsion, that is, a state in which a person's intention has been lost, and is
similar to urgency. Intention and will are of particular importance in the validity
of legal acts. If a person's intention and will is distorted by reasons such as
reluctance, his actions lose their influence and validity; Ayatollah Khoei agrees
with the famous opinion of the Imamiyya jurists in "Threat beyond the Self";
However, referring to the rule of "confrontation", they believe that where
"Makra" is threatened by a Muslim on his life or his relatives and thus commits
murder, Makra will be imprisoned for the rest of his life and the murderer
should not be retaliated and ransom will be paid.
                
                    Keywords:
                    Key words: Reluctance rule, Ayatollah Khoei, famous jurisprudence, reluctance to kill