دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمد مقیمی راد، ۱۴۰۰

تحلیل محتوای کتب درسی پایه ششم ابتدایی بر اساس مولفه های تربیت بین نسلی

چکیده ‏ پژوهش حاضر باهدف بررسی تحلیل محتوای کتب پایه ششم دوره ابتدایی ازنظر میزان توجه ‏به مولفه‌های ‏تربیت بین نسلی پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری و نمونه ‏درآن یکسان و تمامی کتب پایه ششم ابتدایی را در بر می‌گیرد .‏ابزار گردآوری اطلاعات ‏سیاهه تحلیل محتوایی است که به منظور بررسی میزان توجه کتب مذکور به ‏مؤلفه های تربیت بین نسلی بر ‏اساس مطالعات نظری تنظیم شد. سپس اطلاعات پژوهش با توجه به ابعاد ‏هشتگانه تربیت بین نسلی در جدول ‏تحلیل محتوا آورده شده است. روش تجزیه وتحلیل بر اساس داده ها و ‏اطلاعات به دست آمده از جدول ‏تحلیل محتوا و آمار توصیفی مربوط به سئوالات تحقیق می باشد، که این ‏اطلاعات بر اساس اهداف پیش بینی ‏شده و سئوالات مطرح شده در این تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل و ‏تفسیر قرار گرفته اند. درابتدا به بررسی و ‏مطالعه مفاهیم تربیت بین نسلی پرداخته شد و سپس به بررسی ‏و مطالعه کتب مذکور مطابق با ‏ابعاد تربیت بین نسلی جهت گنجاندن در جدول تحلیل ‏محتوا پرداخته شد، نتایج تحقیق به تفکیک ابعاد هشتگانه حاکی از این است که در مجموع 1169 واحد به ابعاد تربیت بین نسلی (ارزش‌های فردی-‌ خانوادگی، ارزش‌های سیاسی – اجتماعی، ارزش‌های دینی – مذهبی، ارزش‌های ملی، ارزش‌های هنری، ارزش‌ها علمی‌– نظری، ارزش‌های اقتصادی، ارزش‌های جهانی شدن) توجه شده که در این میان سهم بعد ارزش‌های دینی - مذهبی با 207 واحد و 17/70 درصد از کل فراوانی‌ها، بیشتر از ابعاد دیگر بوده است.بعد ارزش های علمی-نظری با 200 واحد و 17/10 درصد از کل فراوانی‌ها در جایگاه دوم از منظر میزان توجه قرار می‌گیرد. ابعاد ارزش های سیاسی-اجتماعی با 16/08 درصد، ارزش‌های فردی-خانوادگی با 15/83 درصد، ارزش‌های اقتصادی با 13/60 درصد، ارزش‌های ملی با 9/15 درصد و ارزش‌های هنری با 7/96 درصد در جایگاه‌های بعد قرار می‌گیرند.بعد ارزش‌های جهانی شدن با 30 واحد و 2/57درصد از کل فراوانی کمترین میزان توجه را داشته است.‏ نتایج تحقیق به تفکیک ابعاد فرعی نشان می‌دهد که بیشترین توجه دربین 38 مولفه، به مولفه تجربه‌گری از بعد ارزش‌های علمی-نظری با 86 واحد و 7/35 درصد از کل فراوانی شده است. مولفه باور‌های قدسی با 6/50 درصد و خردمندی با 6/33 درصد از کل فراوانی‌ها نیز از توجه بالایی برخوردار هستند. اما مولفه‌های زیادی مورد بی مهری قرار گرفته اند بطوری که میزان توجه به آن‌ها کمتر از 2 درصد بوده است: توجه به آثار هنری و آفرینش هنری، آزادی و امنیت ملی و امنیت خانواده، جاودانگی جمال، نگرش به ارتباطات، نگرش به جهانی شدن، تعلق و وفاداری، انتقادی‌نگری، احزاب سیاسی، قدرت طلبی، نگرش به غرب و نگرش به فمینیسم کلیدواژه: تحلیل محتوا، کتب ششم ابتدایی،‌ارزش ها، تربیت بین نسلی.

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه: تحلیل محتوا، کتب ششم ابتدایی،‌ارزش ها، تربیت بین نسلی.

M.A. Thesis:

Content analysis of sixth grade elementary textbooks based on intergenerational education components

Abstract (include summary, goals, executive ways and results): The aim of this study was to analyze the content of sixth grade elementary school books in terms of attention to the components of intergenerational education. The research method in this study is content analysis and the statistical community and the sample is the same and includes all sixth grade elementary books.The data collection tool is a content analysis checklist to assess the extent to which these books pay attention to the components of intergenerational education It was adjusted based on theoretical studies. Then, the research information is given in the table of content analysis according to the eight dimensions of intergenerational education. The method of analysis is based on data and information obtained from the table of content analysis and descriptive statistics related to research questions, which this information is analyzed based on the predicted goals and questions raised in this research. Are analyzed and interpreted. First, the concepts of intergenerational education were studied and then the mentioned books were studied in accordance with the dimensions of intergenerational education to be included in the table of content analysis. The results of the research by eight dimensions indicate that a total of 1169 units in the dimensions of intergenerational education (individual-family values, socio-political values, religious values, national values, artistic values, scientific-theoretical values, economic values) The values of globalization have been noticed that among them, the share of religious values with 207 units and 70.17% of the total frequencies has been more than other dimensions. Then the scientific-theoretical values with 200 units and 10.17% Of all the frequencies, it is in the second place in terms of attention. Dimensions of socio-political values with 8.16%, individual-family values with 83.15%, economic values with 60.13%, national values with 15.9% and artistic values with 96.7% are in the next positions. After globalization values with 30 units and 57.2% of the total frequency has had the least attention. The results of the research by sub-dimensions show that the most attention among the 38 components has been paid to the empirical component in terms of scientific-theoretical values with 86 units and 35.7% of the total frequency. The components of sacred beliefs with 50.6% and wisdom with 33.6% of the total frequencies also have high attention. But many components have been neglected so that the attention to them has been less than 2%: attention to works of art and artistic creation, freedom and national security and family security, immortality of beauty, attitude to communication, attitude to globalization, Belonging, Criticism, Political Parties, Power Seekers, Attitudes Toward the West, and Attitudes Toward Feminism Keywords: Content Analysis, Sixth Grade Books, Values, Intergenerational Education

Keywords: Keywords: Content Analysis, Sixth Grade Books, Values, Intergenerational Education