دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

محسن رستگارنسب، ۱۴۰۴

نقش معلمان دوران کودکی در توسعه زبان شفاهی و سوادآموزی کودکان پیش‌دبستانی

این پژوهش به بررسی نقش مربیان دوران کودکی در حمایت از رشد زبان گفتاری انگلیسی و سواد نوظهور کودکان پیش‌دبستانی در محیط‌های آموزش دوران کودکی در ایران پرداخته است. این تحقیق با بهره‌گیری از چارچوب پدیدارشناسی هرمنوتیکی، دو هدف اصلی را دنبال کرده است: ?) بررسی نحوه آماده‌سازی مربیان دوران کودکی (ECTs) برای حمایت از کودکان پیش‌دبستانی در توسعه زبان گفتاری و سواد نوظهور، و درک دیدگاه آنان نسبت به نقش خود در این فرآیند. ?) تحلیل شیوه‌های کتاب‌خوانی مشترک مربیان در ارتباط با ارتقای زبان گفتاری و سواد نوظهور در میان کودکان پیش‌دبستانی. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ? مربی زن تازه‌کار جمع‌آوری شد؛ هر یک از آنان بین یک تا دو سال سابقه حرفه‌ای داشته و در برنامه‌های پیش‌دبستانی دولتی مشغول به کار بودند. تحلیل تماتیک با استفاده از مدل شش‌مرحله‌ای براون و کلارک (????) پنج تم مرتبط را آشکار ساخت: ?) حمایت از زبان گفتاری از طریق طراحی هدفمند گفتگوها، ادغام در بازی، و الگوسازی؛ ?) ارتقای سواد نوظهور از طریق چاپ محیطی، آگاهی واج‌شناختی، کتاب‌خوانی تعاملی، و نوشتن نوظهور؛ ?) تأثیر آموزش پیش از خدمت و توسعه حرفه‌ای مستمر؛ ?) چالش‌های زمینه‌ای شامل منابع محدود، تنوع زبانی و فرهنگی، و محدودیت‌های زمانی؛ ?) نقش محوری روابط مربی–کودک در ایجاد انگیزه، مشارکت، و حمایت فردی. یافته‌ها نشان دادند که آموزش مؤثر زبان گفتاری و سواد نوظهور از طریق تکنیک‌های مجزا حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند یک روش آموزشی پاسخ‌گو است که ترکیبی از راهبردهای مبتنی بر شواهد، روابط بین‌فردی قوی، و تصمیم‌گیری تطبیقی در پاسخ به واقعیت‌های زمینه‌ای باشد. این مطالعه بر اهمیت یادگیری حرفه‌ای مستمر، رویکردهای فرهنگی‌محور، و حمایت نهادی در بهبود نتایج زبانی و سوادی در محیط‌های پیش‌دبستانی چندزبانه و کم‌منبع تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: آموزش دوران کودکی، سواد نوظهور، آموزش چندزبانه، رشد زبان گفتاری، توسعه حرفه‌ای، روابط

Thesis:

The Role of Early Childhood Teachers in the Oral Language and Emergent Literacy Development of Preschool Children

This study examined the role of early childhood teachers in supporting the oral English language development and emergent literacy of preschool-aged children in Iranian early childhood education settings. Guided by a hermeneutic phenomenological framework, the research explored two aims of the study: (1) To examine how Early Childhood Teachers (ECTs) are prepared to support preschoolers in developing oral language and emergent literacy, and to understand how ECTs perceive their roles in this process. (2) To analyze the shared reading practices of ECTs in relation to promoting oral language and emergent literacy among preschoolers. Data were collected through semi-structured interviews with nine female early career teachers, each with between one and two years of professional experience, working in publicly funded preschool programs. Thematic analysis, following Braun and Clarke’s six-phase model (2006), revealed five interconnected themes: (1) supporting oral language through intentional conversational scaffolding, integration into play, and modeling; (2) promoting emergent literacy via environmental print, phonological awareness, interactive storybook reading, and emergent writing; (3) the influence of pre-service education and ongoing professional development; (4) contextual challenges, including limited resources, linguistic and cultural diversity, and time constraints; and (5) the central role of teacher–child relationships in fostering motivation, engagement, and individualized support. The findings indicated that effective oral language and emergent literacy instruction is not achieved through isolated techniques, but rather through a responsive pedagogy combining evidence-based strategies, strong interpersonal relationships, and adaptive decision-making in response to contextual realities. The study underscores the importance of sustained professional learning, culturally responsive practice, and institutional support in enhancing language and literacy outcomes in multilingual, resource-limited preschool environments.

Keywords: Key words: Early Childhood Education, Emergent Literacy, Multilingual Education, Oral Language Devel