نفیسه پرستوئی، ۱۴۰۴
بررسی اثربخشی آموزش هیجان مدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) بر تعارض والد-نوجوان، ایمنی هیجانی و انسجام خانواده در خانواده هایی با فرزند نوجوان دختر دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر در شهرستان سبزوار
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هیجانمدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) بر تعارض والد - نوجوان، ایمنی هیجانی و انسجام خانواده در خانوادههایی با فرزند نوجوان دختر دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر در شهرستان سبزوار بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (طرح پژوهش آن، پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل) بود که در تابستان ???? صورت گرفت. جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر مراجعهکننده به مجتمع مشاوره و خدمات روانشناختی پیوند شهرستان سبزوار بود. نمونه آماری این پژوهش شامل ?? نفر از این نوجوانان بود که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایشی و گواه (?? نفر گروه آزمایش و ?? نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، جلسات آموزشی در ? جلسه و در نهایت ?? ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. همچنین اطلاعات با استفاده از پرسشنامه تعارض نوجوان با والدین نسخه کوتاه پرینز (????)، پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان برونر و همکاران (????) پرسشنامه انسجام سازمانیافته خانواده فیشر (????)، جمعآوری گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها حاکی از اثربخشی مداخله است؛ زیرا فرضیه اصلی و فرضیههای فرعی با اطمینان 001/0 تأیید کردند آموزش هیجانمدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG)، تعارض والد - نوجوان را کاهش داده و میزان اثربخشی آن ?? درصد میباشد. میزان اثربخشی آن برای افزایش انسجام خانواده بین ?? تا ?? درصد و نیز برای افزایش ایمنی هیجانی ?? درصد میباشد. نتیجهگیری میشود این مداخله توانسته تعارض والد - نوجوان را کاهش و ایمنی هیجانی و انسجام خانواده را در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر افزایش داده است.
کلیدواژهها:
آموزش هیجانمدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG)، تعارض والد - نوجوان، ایمنی هیجانی، انسجام خانواده، اختلا
Thesis:
The Effectiveness of The Emotion-Focused Therapy (training) based on " Hold Me Tight/ Let Me Go " Educational Program parent -adolescent conflict, emotional safety, and family cohesion in families with adolescent girls with symptoms of Generalized anxiety disorder in Sabzevar city
The purpose of the study was to investigate the effectiveness of emotionally-focused training based on the (HMT-LMG) approach on parent-adolescent conflict, emotional safety, and family cohesion in families with a teenage girl with symptoms of generalized anxiety disorder in Sabzevar city. The present study was a quasi-experimental study (its research design was pre-test-post-test with a control group) that was conducted in the summer of 1404. The statistical population was all teenage girls with symptoms of generalized anxiety disorder referred to the Sabzevar City Counseling and Psychological Services Complex. The statistical sample of this study included 24 of these teenagers who were selected through purposive sampling. They were divided into two experimental and control groups (12 in the experimental group and 12 in the control group). After the pre-test, training sessions were conducted in 5 sessions and finally 10 hours for the experimental group, but the control group did not receive any training. Also, information was collected using the short version of the Prinz Parent-Adolescent Conflict Questionnaire (1979), the Bruner et al. Adolescent Emotional Safety Questionnaire (2008), and the Fisher Organized Family Cohesion Questionnaire (1992). The analysis of covariance test was used to analyze the data. The findings indicate the effectiveness of the intervention because the main hypothesis and the sub-hypotheses were confirmed with a confidence level of 0.001 that the emotionally focused training based on the approach (HMT-LMG) reduced parent-adolescent conflict and its effectiveness rate was 98%. Its effectiveness rate for increasing family cohesion was between 71 and 98 percent and for increasing emotional safety was 94 percent. It is concluded that this intervention was able to reduce parent-adolescent conflict and increase emotional safety and family cohesion in adolescents with generalized anxiety disorder.
Keywords:
Emotion-oriented education based on the approach (HMT-LMG), parent-adolescent conflict, emotional sa