دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الهه کجیانی ثانی، ۱۴۰۴

اثربخشی آموزش خودکنترلی بر خلاقیت شناختی و هیجانی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر سبزوار

چکیده این تحقیق با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های خودکنترلی بر خلاقیت شناختی و هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی در شهر سبزوار انجام شده است. این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. تمامی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی در شهر سبزوار جامعه آماری را تشکیل دادند. نمونه شامل 30 دانش‌آموز، از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و هدفمند انتخاب شد. گروه آزمایش طی ? جلسه یک‌ساعته که هر هفته دو جلسه بود، مداخله خودکنترلی را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. پرسشنامه‌های خلاقیت شناختی توسط عابد (1386) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) بعنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ?? و روش تحلیل آنکووا و مانکووا تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد افزایش میانگین نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل قابل توجه است. در میان مؤلفه‌های خلاقیت شناختی، مؤلفه بسط بیشترین اثر را داشت. همچنین، مؤلفه اصالت و کارایی در خلاقیت هیجانی بیشترین تأثیر را نشان داد. نتایج بررسی اسناد و مطالعات صورت گرفته نشان داد که مهارت خودکنترلی در دانش آموزان نقش مهمی در کنترل خشم ایفا می‌کند. همچنین تحقیقات متعددی دلالت بر این دارد که تقویت و آموزش مهارت‌های خودکنترلی می‌تواند به بهبود سلامت روانی و کنترل خشم و کاهش ارتکاب جرم در میان آنها منجر شود.? .

کلیدواژه‌ها: واژه‌های کلیدی: اثربخشی آموزش خودکنترلی، خلاقیت شناختی، خلاقیت هیجانی، دانش آموزان پایه چهارم

Thesis:

The effectiveness of self-control training on cognitive and emotional creativity of fourth-grade male elementary school students in Sabzevar city

This study aimed to investigate the effectiveness of self-control skills training on cognitive and emotional creativity of fourth-grade male elementary school students in Sabzevar city. This quasi-experimental study was conducted with a pre-test and post-test design with a control group. All fourth-grade male elementary school students in Sabzevar city formed the statistical population. The sample of 30 students was selected through multi-stage and purposive cluster sampling. The experimental group received the self-control intervention during 9 one-hour sessions, two sessions per week, while the control group remained on the waiting list. Cognitive creativity questionnaires were completed by Abed and emotional creativity questionnaires by Avril as pre-test and post-test. The data were analyzed with SPSS version 22 software and ANCOVA and MANCOVA analysis methods. The results showed that the increase in the mean scores of cognitive and emotional creativity in the experimental group was significant compared to the control group. Among the cognitive creativity components, the expansion component had the greatest effect. Also, the components of originality and efficiency showed the greatest impact on emotional creativity. The results of the review of documents and studies showed that self-control skills in students play an important role in controlling anger. Also, numerous studies indicate that strengthening and training self-control skills can lead to improved mental health and anger control and reduced crime among them.

Keywords: Keywords: Effectiveness of self-control training, cognitive creativity, emotional creativity, fourth