دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

علی اصغر فهیمی زاده، ۱۴۰۴

تاثیر سبک مدیریت کارآفرینی در توسعه مهارتهای زندگی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف تاثیر سبک مدیریت کارآفرینی در توسعه مهارتهای زندگی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 04-1403 صورت گرفته است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی پس رویدادی می باشد. این پژوهش از نظر نوع پژوهش و هدف از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ????ـ???? به تعداد 1385 دانش آموز بودند که بر حسب جدول مورگان 145 نفر بصورت تصادفی خوشه ای و از هر سه پایه چهارم-پنجم و ششم انتخاب و پرسش¬نامه های مهارت¬های زندگی ساعتچی و همکاران (1389)، پرسشنامه کارآفرینی هیل (1996) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) بین انها پخش شد و در انتها به علت ریزش 130 نفر نمونه اماری پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار 28 spss داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها و جهت بررسی فرضیات مطرح شده از مدل‌سازی معادلات ساختاری(SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی(PLS) به¬وسیله‌ی نرم¬افزارSmart PLS 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بررسی ضریب اثر مدیریت کارآفرینی بر مهارتهای زندگی و احساس تعلق به مدرسه نشان می‌دهد، که این ضریب مسیر به میزان 830/0 و 813/0 برآورد شده است. با توجه به مقدار شاخص جزئی (p-value) که کمتر از 05/0 شده است و همچنین عدد معناداری که برابر با 218/40 و 158/23 شده و بیشتر از 96/1 می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که این ضریب مسیر در سطح خطای 05/0 معنادار است؛ یعنی مدیریت کارآفرینی بر مهارتهای زندگی و احساس تعلق به مدرسه اثر مثبت معنادار دارد. همچنین با توجه به ضریب R2 می توان عنوان نمود که تقریبا 5/72 درصد از تغییرات در مهارتهای زندگی و 5/70 درصد از تغییرات در و احساس تعلق به مدرسه توسط مدیریت کارآفرینی پیش بینی می شود.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: سبک مدیریت کارآفرینی، توسعه مهارتهای زندگی، احساس تعلق به مدرسه.

Thesis:

The Effect of Entrepreneurial Management Style on the Development of Life Skills and Sense of Belonging to School in Second Grade Male Elementary School Students in Sabzevar County in the Academic Year 2025

The present study aimed to investigate the effect of entrepreneurial management style on the development of life skills and sense of belonging to school in male students of the second grade of elementary school in Sabzevar city in the academic year 2025. This is a descriptive study of post-event correlation. This study is an applied research in terms of research type and purpose. The population of the present study was all male students of the second grade of elementary school in Sabzevar city in the academic year 2025, numbering 1385 students. According to Morgan's table, 145 people were selected randomly from each of the fourth, fifth and sixth grades. The questionnaires of life skills of Saatchi et al. (2000), the entrepreneurship questionnaire of Hill (1996) and the questionnaire of sense of belonging to school of Barry et al. (2004) were distributed among them, and in the end, due to the dropout, 130 people formed the statistical sample of the study. In this study, the data were analyzed using SPSS 28 software. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of the variables, and to examine the hypotheses, structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach was used using Smart PLS 3 software. The results showed that the study of the effect coefficient of entrepreneurial management on life skills and sense of belonging to school showed that this path coefficient was estimated at 0.830 and 0.813. Considering the partial index (p-value) which is less than 0.05 and also the significant number which is equal to 218.40 and 158.23 and is greater than 1.96, it can be concluded that this path coefficient is significant at the 0.05 error level; that is, entrepreneurial management has a significant positive effect on life skills and sense of belonging to school. Also, according to the R2 coefficient, it can be stated that approximately 72.5 percent of the changes in life skills and 70.5 percent of the changes in and sense of belonging to school are predicted by entrepreneurial management. .

Keywords: Keywords: Entrepreneurial management style, development of life skills, sense of belonging to school