سیدفواد موسوی جراحی، ۱۴۰۴
اثر بخشی اموزشسواد مالی و تربیت مالی و عزت نفس شغلی / و اضطراب دانشجویان مقطع ارشد شهر سبزوار
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش سواد مالی و تربیت مالی بر روی عزت نفس شغلی/ تحصیلی و اضطراب مالی دانشجویان مقطع ارشد شهر سبزوار، بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش¬شناسی، نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع ارشد شهر سبزوار که در سال تحصیلی 1403-1404 در مقطع ارشد مشغول به تحصیل بودند، است. با توجه به ریزش 3 آزمودنی، نمون? آماری پژوهش حاضر شامل 34 دانشجوی محصل در مقطع ارشد شهر سبزوار (17 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) بررسی شدند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس، بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1956) و پرسشنامه اضطراب مالی آرچولتا، داله و اسپان (2013) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار spss نسخه 24 انجام شد. نتایج پژوهش، نشان داد که آموزش سواد مالی و تربیت مالی بر روی عزت نفس شغلی/ تحصیلی و اضطراب مالی مؤثر است (05/0>P). بر این اساس، آموزش سواد مالی و تربیت مالی منجر به کاهش اضطراب مالی و افزایش عزت نفس شغلی/ تحصیلی میگردد.
کلیدواژهها:
آموزش سواد مالی، عزت نفس، اضطراب مالی
Thesis:
Effectiveness of financial literacy and financial training and occupational self-esteem / and sports for senior students of Sabzevar city
The aim of this study was to determine the effectiveness of financial literacy and financial education on career/academic self-esteem and financial anxiety of senior students in Sabzevar. The present study was applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of methodology and in the form of a pre-test-post-test design with a control and experimental group. The statistical population of the study included all senior students in Sabzevar who were studying at the senior level in the academic year 2024-2025. Due to the dropout of 3 subjects, the statistical sample of the present study included 34 senior students in Sabzevar (17 in the experimental group and 17 in the control group). The sampling method was convenience. The Rosenberg Self-Esteem Questionnaire (1956) and Archuleta et al. (2013) Financial Anxiety Questionnaire were used to collect data. Data analysis was performed using analysis of covariance in SPSS software. The results of the study showed that financial literacy and financial education are effective on occupational/academic self-esteem and financial anxiety (P<0.05). Accordingly, financial literacy and financial education lead to a reduction in financial anxiety and an increase in occupational/academic self-esteem.
Keywords:
Financial literacy, self-esteem, financial anxiety