دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فاطمه عبداله زاده، ۱۴۰۴

بررسی نقش باورهای دینی والدین در پیش‌بینی جهت‌گیری زندگی و باورهای معرفت‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای دینی والدین در پیش‌بینی جهت‌گیری زندگی و باورهای معرفت‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصیلی 1404-1403 به اجرا درآمد. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها، از شاخه مطالعات میدانی به شمار می‌آید و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار به همراه والدینشان می‌باشد که تعداد آنها برابر 1900 نفر می‌باشد برای انتخاب نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 308 نفر نمونه مورد نظر مشخص شد. به منظور اجرای پژوهش پس از تدوین و روایی ظاهری پرسشنامه، پرسشنامه به صورت تصادفی ساده در بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار بصورت آنلاین توزیع و سپس به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته شده است. در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد باورهای دینی والدین علوی (1379)، جهت‌گیری زندگی – نسخه تجدید نظر شده (اسچیر و کارور-1985) و باورهای معرفت‌شناختی شومر - خالقی نژاد، بشارت و زمان‌پور (1390) استفاده شده ¬است. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه ها قبلا سنجیده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها از روش آمار استنباطی و توصیفی و از نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده شده¬ است. از روش آمار توصیفی برای بررسی نمودار ها و جداول و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شده که آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون‌های k-s می باشد.یافته های پژوهش نشان داد که بین باورهای دینی والدین با جهت گیری زندگی و باورهای معرفت شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین باورهای دینی والدین با جهت گیری زندگی دانش آموزان و باورهای دینی والدین با باورهای معرفت شناختی دانش آموزان رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: باورهای دینی والدین -جهت گیری زندگی - باورهای معرفت‌شناختی دانش‌آموزان

Thesis:

The Impact of Digital Technology-Based Learning on Improving Performance٫ Job Satisfaction٫ and Improving Educational Quality of Elementary School Teachers in Khoshab County In the Academic Year ۱۴۰۴-۱۴۰۳

The present study was conducted with the aim of investigating the role of parents' religious beliefs in predicting the life orientation and epistemological beliefs of female students in the first secondary school of Sabzevar in the academic year 1403-1404. The present study is an applied research in terms of its purpose and a field study in terms of its data collection method, and was conducted using a survey method. The statistical population of this study is all female students in the first secondary school of Sabzevar along with their parents, whose number is 1900 people. To select the sample, 308 people were identified using the Morgan table. In order to conduct the research, after the questionnaire was developed and validated, the questionnaire was distributed online among female students in the first secondary school of Sabzevar in a simple random manner, and then the relationship between the variables was examined. In this study, the standard questionnaires of religious beliefs of parents by Alavi (1990), life orientation - revised version (Schier and Carver-1985) and epistemological beliefs by Schumer-Khaleghinejad, Besharat and Zamanpour (2011) were used. The content validity of all three questionnaires was confirmed by a number of experts and educational management specialists, and the reliability of the questionnaires has been previously measured. Inferential and descriptive statistics and SPSS version 27 software were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine graphs and tables, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which were Pearson correlation tests, regression analysis, and k-s tests. The research findings showed that there is a significant relationship between parents' religious beliefs and life orientation and epistemological beliefs of female students in the first grade of secondary school in Sabzevar. There is also a significant positive relationship between parents' religious beliefs and students' life orientation, and parents' religious beliefs and students' epistemological beliefs.

Keywords: Parents' religious beliefs - Life orientation - Students' epistemological beliefs