احمدرضا حسین زاده کاریزعمر، ۱۴۰۴
بررسی تاثیر مهارت های بنیادین مدیران مدارس شهر صالح آباد با اجرای برنامه های استراتژیک
در این پژوهش به بررسی تاثیر مهارت های بنیادین مدیران مدارس شهر صالح آباد با اجرای برنامه های استراتژیک پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت در رده تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران مدارس شهر صالح آباد که در سال تحصیلی 1404-1403 بود تعداد کل جامعه آماری 153 نفر می باشند و به صورت تمام شمارش و تعداد 153 نفر را به عنوان نمونه انتخاب شدند.. دادههای مورد نیاز این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته دارای پنج بخش و 30 سوال می باشد که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده است. ضریب پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ پرسشنامه ها بیشتر از 7/0 به دست آمده که نشان از پایایی مناسب است و روایی پرسشنامه ها به روش روایی محتوا تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار PLS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای بنیادین مدیران(شامل مهارتهای فنی، ادراکی و انسانی) نقش معنادار و مستقیمی در اثربخشی اجرای برنامههای استراتژیک در مدارس ایفا میکنند. بهویژه در بسترهای آموزشی مناطق کمتر برخوردار مانند صالحآباد، توانمندی مدیران در این سه حوزه میتواند بهعنوان عاملی کلیدی در تحقق اهداف تحولآفرین آموزشی تلقی شود. بنابراین، توسعه و تقویت مهارتهای بنیادین مدیران باید بهعنوان یکی از راهبردهای محوری در سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی منطقه مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: مهارتهای بنیادین مدیران (مهارتهای فنی، ادراکی و انسانی) ، برنامههای استراتژیک، مدیرا
Thesis:
Investigating the Impact of Basic Skills of School Administrators in Salehabad City with the Implementation of Strategic Programs
In this study, the effect of the fundamental skills of school principals in Salehabad city on the implementation of strategic plans has been investigated. This study was classified as a descriptive-survey research in terms of its applied purpose and nature. The statistical population of this study was all school principals in Salehabad city in the academic year 1403-1404. The total number of the statistical population was 153 people, and 153 people were selected as a sample by counting all of them. The data required for this study is a researcher-made questionnaire with five sections and 30 questions, which is designed based on the Likert scale. The reliability coefficient of the questionnaires using the Cronbach's alpha method was obtained to be more than 0.7, which indicates appropriate reliability, and the validity of the questionnaires was confirmed by the content validity method. Data analysis was performed using PLS software. The results of the study showed that the fundamental skills of managers (including technical, cognitive, and human skills) play a significant and direct role in the effectiveness of implementing strategic plans in schools. Especially in educational contexts of less privileged regions such as Salehabad, the capabilities of managers in these three areas can be considered as a key factor in achieving educational transformational goals. Therefore, developing and strengthening the fundamental skills of managers should be considered as one of the central strategies in regional educational policy-making and planning.
Keywords:
Keywords: Fundamental skills of managers (technical, cognitive, and human