دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مصطفی نوروزیان، ۱۴۰۴

واکاوی چالش های معلمان خرید خدمات در خصوص توسعه مسیر شغلی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی نالشها و فرصتهای توسعه مسیر شغلی معلمان خرید خدمات آموزشی در نظام آموزشی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 9 نفر از معلمان خرید خدمات و متخصصان حوزه آموزش هردآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه2020 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که معلمان خرید خدمات با موانعی همبون نبود مسیر شغلی شفاف، محدودیت فرصتهای ارتقاء، ضعف هویت حرفهای، شرایط کاری نامطلوب، نبود حمایت مدیریتی و کمبود نظام پاداش مواجهاند. در مقابل، فرصتهایی مانند امکان یادهیری همکارانه، بهرهمندی از تجربه معلمان باسابقه و مشارکت در تصمیمهیریهای آموزشی میتواند به تقویت مسیر شغلی آنان کمک کند. نتایج ایی پژوهش بر ضرورت اصلاح سیاستهای منابع انسانی، ایجاد امنیت شغلی نسبی، بازطراحی نظام ارزیابی عملکرد و فراهمسازی بسترهای حمایتی تأکید دارد. ایی یافتهها میتواند راهنمای سیاستهذاران و مدیران آموزشی در جهت ارتقای کیفیت حرفهای معلمان خرید خدمات و بهبود نظام آموزشی کشور باشد.. واژگان کلیدی: معلمان خرید خدمات آموزشی، توسعه مسیر شغلی، تحلیل مضمون، هویت حرفهای، امنیت شغلی

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: معلمان خرید خدمات آموزشی، توسعه مسیر شغلی، تحلیل مضمون، هویت حرفهای، امنیت شغلی

Thesis:

Examining the challenges of teachers purchasing services regarding career development

The present study aimed to identify the challenges and opportunities in the career development of service-purchase teachers in the Iranian educational system. This research employed a qualitative design using thematic analysis. Data were collected through semi-structured interviews with nine service-purchase teachers and educational experts, and analyzed with MAXQDA 2020 software. The findings revealed that these teachers face several barriers, including the absence of a clear career path, limited promotion opportunities, weak professional identity, unfavorable working conditions, lack of managerial support, and insufficient reward systems. On the other hand, opportunities such as collaborative learning, mentorship from experienced teachers, and participation in school decision-making can support their career development. The results highlight the necessity of revising human resource policies, providing relative job security, redesigning performance evaluation systems, and creating supportive structures. These insights can guide policymakers and educational managers in enhancing the professional quality of service-purchase teachers and improving the overall educational system.

Keywords: Keywords: Service-purchase teachers, Career development, Thematic analysis, Professional identity, J