منیره کدخدائی کلات، ۱۴۰۴
بررسی رابطه ابعاد شخصیتی (پنج عامل بزرگ شخصیت شامل: رنجورخویی روان، برونگرایی، گشودگی، پذیرش، وظیفه شناسی) و آشفتگی روانشناختی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد کلات
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی (پنج عامل بزرگ شخصیت شامل رنجورخویی، روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، پذیرش و وظیفهشناسی) و آشفتگی روانشناختی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد کلات میپردازد. هدف اصلی این تحقیق تعیین تأثیر ابعاد متفاوت شخصیت بر میزان آشفتگی روانی در میان دانشجویان است.
این مطالعه با استفاده از روش توصیفی- همبستگی و ابزارهای استاندارد روانسنجی انجام گرفته است. نمون? این تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان رشته روانشناسی است که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO) و مقیاس آشفتگی روانشناختی استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیلهای آماری، از جمله همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج حاکی از آن است که بین ابعاد شخصیتی و آشفتگی روانشناختی ارتباط معناداری وجود دارد. بهویژه، ابعاد رنجورخویی و روانرنجوری با سطوح بالای آشفتگی روانشناختی ارتباط قویتری دارند، در حالی که برونگرایی و وظیفهشناسی، به طور معکوس با آشفتگی روانشناختی مرتبط هستند. این یافتهها نشاندهنده اهمیت شناخت ابعاد شخصیتی و تأثیر آنها بر سلامت روان دانشجویان هستند.
نتایج این تحقیق میتواند به مشاوران و اساتید در طراحی برنامههای مداخلاتی و مشاورهای برای دانشجویان کمک کند و به ایجاد محیطی حمایتگر در دانشگاههای آموزشی منجر شود. همچنین، این مطالعه بهعنوان یک منبع معتبر برای تحقیقات آینده در زمینه شخصیت و سلامت روان دانشجویان بهکار گرفته خواهد شد
کلیدواژهها:
روان رنجورخویی . برونگرایی. گشودگی. پذیرش. وظیفه شناسی و آشفتگی روان شناخت
Thesis:
Investigating the relationship between personality, personality message (Big Five personality factors including: psychopathy, extraversion, openness, cognitive function) and psychological distress in psychology students at Noor University, Kalat Branch
This study investigates the relationship between personality dimensions (the Big Five traits: neuroticism, psychoticism, extraversion, openness, agreeableness, and conscientiousness) and psychological distress among psychology students at Payame Noor University, Kalat branch.
The primary aim of this research is to determine how different personality traits influence the level of psychological distress in students.
The study employs a descriptive-correlational method and utilizes standardized psychometric instruments. The sample consists of 200 psychology students selected through random sampling. Data were collected using validated questionnaires, including the NEO Five-Factor Inventory and the Psychological Distress Scale. Statistical analyses such as Pearson correlation and regression analysis were conducted to examine the data.
The findings indicate a significant relationship between personality traits and psychological distress. Specifically, neuroticism and psychoticism are strongly associated with higher levels of distress, while extraversion and conscientiousness show an inverse relationship with psychological distress. These results highlight the importance of understanding personality dimensions and their impact on students’ mental health.
The outcomes of this research can assist counselors and faculty members in designing intervention and support programs tailored to students’ psychological needs, contributing to a more supportive academic environment. Furthermore, this study serves as a credible resource for future research on .personality and mental health among university students.
Keywords:
neuroticism.extraversion.openness.acceptance.responsibility.psychologicaldisteess.